Skip to Content
Het najaar van Canvas: hete hangijzers, hartverwarmende cultuur en spraakmakende fictie.

Het najaar van Canvas: hete hangijzers, hartverwarmende cultuur en spraakmakende fictie.

Vanaf maandag 30 augustus

17 augustus 2021 - Het najaar van Canvas ziet er veelbelovend uit. De zender pakt opnieuw uit met een onderscheidend aanbod voor kijkers die op zoek zijn naar nieuwe inzichten en zelfreflectie. Canvas biedt hen compromisloze kwaliteit zonder toegevingen op het vlak van diepgang en scherpte. ‘Vroeg of laat kijk je Canvas’ blijft daarbij het devies. Het najaar brengt een mix van informatie en duiding, documentaires, film en fictie, humor en sport.

Terzake en De afspraak zijn er opnieuw op volle kracht vanaf maandag 30 augustus. Zij blijven het fundament van de Canvas-avond. Ook Extra time geeft die dag de aftrap voor een nieuw seizoen, met Frank Raes nog als anker tot het einde van het jaar. De ideale wereld is terug vanaf dinsdag 31 augustus en De afspraak op vrijdag vanaf 10 september (op 3 september is er de Memorial Van Damme). Daarnaast zijn er heel wat gloednieuwe titels en nieuwe reeksen van vaste waarden. Een overzicht:

Canvas pakt relevante thema’s aan en schuwt de hete hangijzers niet. Kinderen van de migratie vertelt voor het eerst op televisie het volledige verhaal van de arbeidsmigratie naar ons land sinds de Tweede Wereldoorlog. In Het leven in kleur peilt Karine Claassen zonder taboes naar discriminatie en racisme in ons onderwijs, justitie, media, en in ons allemaal. Wat houdt ons tegen? is een reeks van Jill Peeters over de oorzaken van de klimaatverandering, wat we eraan kunnen doen en wat ons daarbij tegenhoudt. In Op slot onderzoekt Michael Van Droogenbroeck de gevolgen van de coronacrisis voor onze economie aan de hand van getuigenissen van ondernemers en beleidsmakers.

Op het kruispunt van sport en human interest reconstrueert Het Scheldepeloton het soms hobbelige en kronkelige parcours van vijf jonge wielrenners die het wilden maken als prof. De prijs van de winnaar toont de keerzijde van het leven van topsporters en de impact van hun extreme inzet op hun mentale welzijn.

Borderline is een serie auteursdocumentaires over grenzen en wat die doen met landschappen, gemeenschappen en mensen. En Mademoiselle Andrée vertelt het verhaal van de ondergedoken joodse kinderen in België.

Cultuur komt aan bod in een nieuwe seizoenen van Alleen Elvis blijft bestaan (met onder meer Stefaan Hertmans en Stephen Fry) en Winteruur (onder andere Bent Van Looy en Dirk Brossé). Isolde Lasoen volgt in de nieuwe reeks She's Lost in Music zes vrouwelijke artiesten van bij ons die hun weg zoeken in de nationale en internationale muziekscene. Er komt ook een nieuw seizoen van De Toots Sessies waarin Canvas Vlaamse artiesten een podium geeft én een duwtje in de rug. Het wordt opnieuw een kleurrijke mix van stijlen en genres, zowel muziek als podiumkunsten.

Canvas heeft een neus voor spraakmakende fictie uit het buitenland. Ook dit najaar kunnen we weer uitkijken naar een aantal straffe reeksen, zowel van Amerikaanse makelij als Britse, Noorse, Deense en zelfs IJslandse. Zo is er de intrigerende en experimentele Amerikaanse ‘true crime’ reeks Interrogation, de Britse misdaadreeks Vigil (van de makers van Line of Duty en Bodyguard) ​ en de Noorse Sami-reeks Outlier. Daarnaast ook vervolgreeksen van Killing Eve (reeks 3), Exit (reeks 2) en The Handmaid’s Tale (reeks 4).

Het filmaanbod van Canvas staat garant voor kwaliteit en verscheidenheid: topfilms van grote regisseurs met steracteurs, maar ook minder bekende pareltjes uit alle hoeken van de wereld. Van het Koreaanse prijsbeest Parasite van Boon Joon Hoo (vier Oscars, de Gouden Palm en twee Bafta’s) tot de IJslandse ecologische comedy Woman at War van Benedikt Erlinsson.

Documentaires vormen een van de pijlers in het aanbod van Canvas. Naast de eigen producties brengt Canvas ook een selectie van de beste internationale documentaires. Begin september is er daarbij veel aandacht voor de 20ste verjaardag van 9/11. Daarnaast zijn er reeksen over onder meer het Joegoslavië-tribunaal (A War on Trial) en de woelige geschiedenis van Afghanistan (The Wounded Land), en op zichzelf staande documentaires over allerhande onderwerpen, zoals de nieuwe HBO-documentaire over Tina Turner (in primeur voor Vlaanderen).

Allemaal te bekijken waar en wanneer je dat zelf wil: op Canvas of via VRT NU.

Vroeg of laat kijk je Canvas. Ook dit najaar.


Een selectie van foto's over het najaar van Canvas is hier beschikbaar. Foto's kunnen ook worden gedownload uit dit persbericht.


Nieuw en terug op Canvas dit najaar

Het Scheldepeloton

Het Scheldepeloton vertelt in zes afleveringen het verhaal van vijf jonge wielrenners uit het Gentse: Wouter Weylandt, Iljo Keisse, Dimitri De Fauw, Kurt Hovelijnck en Bert De Backer. Ze leren elkaar kennen op hun trainingstochten langs de Schelde en vechten samen voor dezelfde droom: profwielrenner worden. Een voor een maken ze de droom waar, maar de weg naar de roem is bezaaid met vele hindernissen. Het Scheldepeloton is een verhaal uit de buik van het peloton, over kopmannen en knechten, winnen en verliezen, vallen en weer opstaan. Vandaag zijn ze nog maar met drie, slechts twee van hen maken nog deel uit van het peloton.

Het Scheldepeloton is geïnspireerd door het boek De Val van Matthias M.R. Declercq en werd gemaakt door de ploeg achter de succesvolle reeks VDB. Ik ben god niet, met onder meer Lieven Van Gils. Ook nu weer combineerden ze uniek archiefmateriaal met interviews met de protagonisten en de koers als arena voor het leven met zijn pieken en dalen. Een productie van Borgerhoff & Lamberigts voor Canvas.

Meer informatie vindt u hier.

Vanaf maandag 30 augustus om 21.20 u. op Canvas en meteen integraal op VRT NU ​

Kinderen van de migratie

Na Kinderen van de kolonie, de collaboratie, het verzet en de Holocaust focust Canvas met Kinderen van de migratie op een ander belangrijk hoofdstuk in onze naoorlogse geschiedenis. Vanaf de Tweede Wereldoorlog tot ver in de jaren ‘70 heeft België honderdduizenden arbeidsmigranten naar hier laten komen. Vele anderen volgden uit eigen beweging. Ze waren welkom, want de boomende Belgische industrie had arbeidskrachten nodig. De meesten lieten ook hun kinderen overkomen, bouwden hier een leven uit, engageerden zich in de samenleving. Samen legden ze de kiem voor de diverse maatschappij waarin we vandaag leven. ​ ​

De zesdelige reeks Kinderen van de migratie brengt het volledige verhaal van die mensen voor het eerst op televisie. Arbeidsmigranten, hun kinderen en kleinkinderen vertellen over de moeilijke beslissing om alles achter te laten, het zware en vaak gevaarlijke werk, het onbekende land waarin ze terechtkwamen en de vele obstakels die ze overwonnen. Naast de reeks komt er ook een live event, een online project en een educatief pakket voor het onderwijs.

Meer informatie vindt u hier.

Vanaf dinsdag 31 augustus om 21.20 u. op Canvas en meteen integraal op VRT NU

Mademoiselle Andrée

De op zichzelf staande documentaire Mademoiselle Andrée vertelt het in Vlaanderen zo goed als onbekende verhaal van Andrée Geulen. Toen zij in 1942 als jonge lerares de joodse leerlingen een voor een uit haar klas zag verdwijnen, sloot ze zich aan bij de verzetsorganisatie Joods Verdedigingscomité (JVC). Samen met het JVC slaagde ze erin om meer dan 2000 joodse kinderen te redden door hen onder te brengen bij katholieke families en in kloosters.

De documentaire vertelt haar verhaal aan de hand van getuigenissen van twee ondergedoken kinderen van toen, haar dochters, een goede vriend en haar zelf. De rode draad is immers een interview dat ze in de jaren ‘90 aan de VRT gaf. De film toont hoe de radicale keuze van ‘Mademoiselle Andrée’ nu nog het leven van de geredde kinderen en haar eigen dochters beïnvloedt. Een aangrijpend verhaal over een geëngageerde vrouw in een donkere tijd. Andrée Geulen wordt op 6 september 100 jaar.

Op dinsdag 12 oktober om 21.20 u.

Het leven in kleur

Racisme in Vlaanderen? Valt wel mee, toch? Of niet? De vijfdelige reeks Het leven in kleur peilt zonder taboes naar het racisme in ons onderwijs, justitie, media, en in ons allemaal. Karine Claassen portretteert tientallen andere mensen van kleur. Ze vertellen over het racisme dat ze hebben meegemaakt en nog altijd ervaren, en vooral over de impact daarvan. Vrouwen en mannen, jong en oud, uit Vlaamse dorpen en steden, met roots in Afghanistan, Burundi, China, Congo, Egypte, Haïti, Marokko, Rwanda, Thailand, Taiwan, Turkije, Vietnam en Zuid-Soedan. Ze laten vaak voor het eerst in hun hart kijken. Dat leidt tot open, authentieke getuigenissen. Tegelijk krachtig en fragiel, vaak emotioneel, soms boos en dan weer gelaten, af en toe ook verrassend grappig, en altijd meeslepend.

Experts Naima Charkaoui, Ama Kissi en Olivia U. Rutazibwa plaatsen de getuigenissen in een bredere maatschappelijke, historische en psychologische context. Wat bezielt mensen die andere mensen racistisch behandelen? Haat? Angst? Onwetendheid? Eén ding is zeker: het gaat niet om rotte appels. We moeten naar de boom kijken. Een productie van Panenka voor Canvas.

Vanaf dinsdag 19 oktober om 21.20 u. op Canvas en meteen integraal op VRT NU

Wat houdt ons tegen?

We hebben het ondertussen ook in eigen land aan den lijve ondervonden: de verstoring van het klimaat en de desastreuze gevolgen daarvan voor de natuur zijn wellicht de grootste problemen waar wij als mensheid ooit mee geconfronteerd zijn. Toch kunnen we de klimaatverandering nog afremmen en de natuur herstellen, maar dan moeten we wel zowat de hele wereld veranderen. Het wordt de grootste transitie uit de geschiedenis. En het goede nieuws is: die is al volop begonnen.

In de vijfdelige reeks Wat houdt ons tegen? neemt weervrouw en klimaatexperte Jill Peeters ons mee terug in de tijd. Via getuigenissen van wetenschappers, beleidsmakers en journalisten reconstrueert ze hoe we zo in de problemen zijn geraakt. Waarom hebben we zoveel tijd verloren? En zitten we nu op het goede spoor? Daarna trekt Jill door Vlaanderen om te kijken hoe ver we hier staan met de transitie. Ze spreekt met pioniers die ons tonen hoe de toekomst eruit kan zien. Waar botsen zij nog tegenaan? En gaat het snel genoeg? Want de wetenschap zegt ons dat het wel nú moet gebeuren. Gaat het ons lukken? Wat houdt ons tegen? ​

(In aanloop naar de klimaattop van Glasgow, COP 26, van 1 tot 12 november).

Vanaf maandag 25 oktober om 21.20 u. op Canvas en meteen integraal op VRT NU

De prijs van de winnaar

In de driedelige reeks De prijs van de winnaar vertellen 20 nog actieve of recent gestopte topsporters over de keerzijde van hun leven als atleet. De rode draad doorheen de reeks is het mentale welzijn van de sporters. Ze praten over de immense druk die op hen weegt, over angst, stress, eenzaamheid, depressie, verslaving, eetstoornissen en machtsmisbruik. In de context van de topsport kunnen die fenomenen extreme vormen aannemen, maar het zijn tegelijk ook breed-maatschappelijke thema’s die de reeks eveneens bespreekbaar wil maken.

Centraal in De prijs van de winnaar staat ex-judoka Ann Simons. Zij is de oudste getuige, deelt haar ervaringen en is ook de verbindende verhaalstem. Sommige atleten getuigen in de reeks voor het eerst over wat hen is overkomen tijdens hun carrière. Vaak contrasteren die ervaringen heel erg met het beeld dat het grote publiek van hen heeft. Wat in de media verschijnt, is slechts een fractie van wat er echt omgaat in het hoofd en het leven van de topsporter.

Later dit najaar.

Op slot

Story image

In Op slot onderzoekt VRT-journalist Michael Van Droogenbroeck de maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis in ons land aan de hand van getuigenissen van ondernemers en politici. Hoe lang kan een samenleving op slot? Wat is de impact van de ingrijpende maatregelen die onze gezondheidszorg overeind moesten houden?

Michaël volgde anderhalf jaar acht getuigen uit ondernemend Vlaanderen, waar door corona dagelijks geld in rook opging. Daarnaast praat hij met de politieke verantwoordelijken over het crisisbeheer en de soms aartsmoeilijke keuzes die ze moesten maken. Zowel voor de ondernemers als voor de politici was het een dagelijks ‘stop and go-verhaal’ om het hoofd boven water te houden. Samen met de nieuwsbeelden uit het VRT-archief en de heldere analyses van Michael Van Droogenbroeck resulteert dit in een spannende reconstructie van de coronacrisis.

Later dit najaar.

She's lost in music

Vrouwen zijn nog altijd in de minderheid in de muziekwereld. Toch zijn er - ook bij ons – een aantal jonge vrouwen die nationaal en internationaal heel goed bezig zijn op muzikaal gebied. Ze bouwen elke dag bewust aan hun muzikale identiteit en eisen zo hun plaats op in onze muziekscene. Hoog tijd om hen in de schijnwerpers te plaatsen. In de driedelige documentaire reeks She's lost in music volgt Isolde Lasoen zes jonge muzikanten die keihard aan hun weg timmeren: Meskerem Mees, Sylvie Kreusch, Stefanie Mannaerts (Brutus), Justine Bourgeus (Tsar B), Coely en Tessa Dixson.

Isolde Lasoen is reporter van dienst. Ze kan terugvallen op bakken ervaring als drummer en heeft in haar muzikale carrière al heel wat paden bewandeld. Ze weet wat het is om mee te draaien in de muziekwereld en durft kritische vragen te stellen. Isolde ontdekt samen met de kijker hoe de zes muzikanten zich voor 200 procent smijten, welke eigenzinnige keuzes ze maken, met welke vragen ze worstelen en welke aspecten van het muzikantenleven hen soms onzeker maken.

Later dit najaar

Borderline

Borderline is een zesdelige reeks auteursdocumentaires over grenzen en wat die doen met landschappen, gemeenschappen en levens. Zes Europese filmmakers, onder wie de Vlaamse Annabel Verbeke, tonen hoe die stippellijntjes op de kaart in werkelijkheid heel diverse vormen kunnen aannemen. Het gaat meer bepaald om grenzen tussen Bosnië en Kroatië, Litouwen en Wit-Rusland, Ierland en Noord-Ierland, Zweden en Noorwegen, Litouwen en Kaliningrad (Rusland), Servië en Kroatië. Borderline duikt in het leven van mensen die dagdagelijks met die grenzen geconfronteerd worden.

Hierdoor weerspiegelt ‘de grens’ op een unieke manier wat er zich aan beide zijden ervan afspeelt en hoe mensen naar elkaar kijken. ​ Borderline vertelt het verhaal van een sterk veranderd Europa vanuit haar diverse en tegelijk ambigue begrenzing, die het continent tegelijk samenhoudt en verdeelt. Borderline is een internationaal samenwerkingsproject dat begon in Vlaanderen (Canvas en productiehuis Off World).

Later dit najaar.

Alleen Elvis blijft bestaan

Story image

In oktober is het weer tijd om de tafel van Thomas Vanderveken op te blinken voor een najaar met tien boeiende gasten in het elfde seizoen van Alleen Elvis blijft bestaan. Door corona viel de 100ste aflevering, met Stephen Fry, vorig jaar in het water. Die jubileumaflevering hebben de Canvas-kijkers nog te goed in de loop van dit seizoen. Maar ook negen andere boeiende gasten zijn nu al maanden op zoek naar prikkelende, inspirerende en ontroerende beeldfragmenten die een leidraad waren in hun leven.

Naast Stephen Fry zijn dat onder meer auteur Stefan Hertmans, strafpleiter Jef Vermassen en kinderpsychiater Binu Singh. De zes andere namen blijven nog even geheim, maar het gaat om een jong supertalent, een rechter van het grondwettelijk hof, een ruimtewetenschapster, een acteur en theatermaker, een beroemde televisiemaker en een topdokter. Acht van de gasten komen uit Vlaanderen, eentje uit Nederland en een is een topper van wereldformaat. Hun parcours is afwisselend en altijd boeiend. Tien zaterdagavonden lang lopen we een stukje van hun weg mee. ​

Vanaf zaterdag 9 oktober even na 22.00 u.

De Toots sessies

Story image

In november vorig jaar startte Canvas met De Toots Sessies, een initiatief om de cultuursector te steunen tijdens de moeilijke coronaperiode. Een brede waaier van artiesten kreeg in de legendarische Studio Toots een podium, iets wat ze op dat moment zo hard moesten missen. Het werd een zeer gevarieerde mix van muziek, dans, theater en comedy. De kijkers en cultuurliefhebbers konden genieten van nieuw werk van oude bekenden of nieuw en jong talent ontdekken.

De Toots Sessies wisten een plekje te veroveren in het hart van de artiesten en kijkers en konden op veel bijval rekenen. Daarom werkt Canvas aan een nieuwe reeks. Het wordt opnieuw een kleurrijke mix van stijlen en genres, zowel muziek als podiumkunsten. Zo geeft Canvas artiesten van bij ons opnieuw een duwtje in de rug. De Toots Sessies worden van maandag tot donderdag uitgezonden op Canvas, met herhaling later op de avond op Eén.

Later dit najaar

Winteruur

Story image

Of de fans van Winteruur er iets mee te maken hebben, is niet bekend, maar de Europese Commissie heeft alleszins beslist dat het winteruur ook de volgende jaren behouden blijft. En dus maakt Wim Helsen zich op voor een zevende seizoen van zijn gewaardeerde miniprogramma waarin hij boeiende mensen uitnodigt om een tekst te komen voorlezen die hen inspireert, ontroert, aan het lachen brengt of om een andere reden raakt. Waardoor we meteen ook henzelf beter leren kennen. Zijn gasten zijn zangers en bisschoppen, actrices en filosofen, professoren en cabaretières, dirigenten en architecten. Mensen als Bent Van Looy, bisschop Bonny, Katrin Lohman, Ignaas Devisch, Olivia Rutazibwa, Paulien Cornelisse, Dirk Brossé en Erik Wieërs.

Vanaf maandag 1 november


Fictie op Canvas

Canvas heeft de voorbije jaren een stevige reputatie opgebouwd met zijn aanbod van internationale kwaliteitsfictie, zowel van Amerikaanse als van Europese makelij. Ook dit najaar kunnen we opnieuw uitkijken naar topreeksen op woensdag en spannende misdaadseries op zaterdag. Alle reeksen zijn meteen integraal beschikbaar via VRT NU.

Op woensdag 1 september begint de derde reeks van Killing Eve, de veelgeprezen feministische spionageserie over het kat-en-muis-spel tussen de meedogenloze huurmoordenares Villanelle (Jodie Corner) en Eve Polastri (Sandra Oh), een ‘profiler’ van de Britse geheime dienst. In de eerste twee reeksen zagen we hoe de twee ondanks hun grote verschillen in menig opzicht door elkaar geobsedeerd raakten. Maar dat neemt niet weg dat ze elkaar naar het leven bleven staan. Op het einde van de tweede reeks werd Eve door Villanelle neergeschoten. Aan het begin van de derde reeks blijkt Eve de schietpartij overleefd te hebben, maar ze werkt nu in een Koreaans restaurant. Ook Villanelle lijkt haar gewelddadige leven vaarwel te hebben gezegd. Maar daar komt al snel verandering in…

Aansluitend volgt de tweede reeks van de ophefmakende Noorse serie Exit, over een groep steenrijke, maar immorele en decadente ondernemers in Oslo. De vier dertigers verzuipen in het geld en proberen met seks, drugs en andere uitspattingen te ontsnappen aan de druk van hun professionele en persoonlijke leven. Een van de verhaallijnen in deze tweede reeks gaat over handel met voorkennis. De reeks is gebaseerd op feiten en getuigenissen van echt bestaande ondernemers. Over hun identiteit wordt druk gespeculeerd in Noorwegen, waar de reeks een geweldige hit is. Vanaf woensdag 29 september.

In oktober is er de fascinerende en experimentele ‘true crime’ reeks Interrogation, overde waar gebeurde zaak Fisher: in 1983 wordt de 17-jarige Eric Fisher (Kyle Gallner) tot levenslang veroordeeld voor de moord op zijn moeder Mary. Ruim 20 jaar later wordt de zaak opnieuw onderzocht omdat er twijfels zijn gerezen over de aanpak van detective David Russell (Peter Sarsgaard) destijds. Elke aflevering van de tiendelige reeks bestaat uit een ondervraging van een van de betrokkenen, zowel tijdens de originele recherche in de jaren ’80 als tijdens het heropende onderzoek in de jaren 2000. Je kan de serie lineair bekijken (op Canvas), maar ze is zo opgevat dat je de afleveringen 2 tot 9 kan bekijken in de volgorde die je zelf bepaalt (dat kan op VRT NU). Zo kan je zelf in de rol van onderzoeker kruipen en kiezen welke getuigen of betrokkenen je eerst wil horen en zien om op basis daarvan je eigen oordeel te vormen.

Later volgt de vierde reeks van de successerie The Handmaid’s Tale, waarin de ontsnapte June (Elisabeth Moss) samen met andere rebellen in opstand komt tegen de beulen van de totalitaire staat Gilead. De risico’s die ze daarbij neemt, brengen haar opnieuw in gevaar en de strijd voor wraak en gerechtigheid dreigt haar fataal te worden.

Op zaterdag begint op 4 september de vierde reeks van Line of Duty, over het werk van een anticorruptie-eenheid van de Britse politie, onder leiding van Ted Hastings (Adrian Dunbar). Line of Duty is de voorbije jaren uitgegroeid tot een van de meest succesvolle en gewaardeerde Britse politiereeksen ooit. De rode draad door deze vierde reeks is gesjoemel bij een onderzoek naar een seriemoordenaar.

Helemaal nieuw is Outlier (vanaf zaterdag 25 september), een Noorse reeks over een jonge vrouw van Sami-afkomst die zich in Londen specialiseert als criminologe. Wanneer een tienermeisje wordt vermoord in haar eigen gemeenschap in het hoge noorden van Noorwegen, keert ze terug naar huis om de politie te helpen de dader te vinden. Daarbij wordt ze op pijnlijke manier geconfronteerd met haar verleden. Een universeel verhaal in een heel bijzondere omgeving en een unieke setting.

Later in het najaar volgt Vigil, een gloednieuwe misdaadreeks van de makers van Line of Duty en Bodyguard. ​ De reeks gaat over de mysterieuze verdwijning van een Schotse vissersboot en een moord aan boord van de nucleaire duikboot HMS Vigil. Door het onderzoek komt de politie in conflict met de Royal Navy en de Britse geheime dienst. Daarnaast zijn er nog nieuwe seizoenen van de glossy IJslandse misdaadreeks Stella Blomkvist, de ITV-reeks Innocent en de Deense reeks Those who Kill.


Film op Canvas

Het filmaanbod van Canvas staat garant voor kwaliteit en verscheidenheid: topfilms en prijsbeesten van grote regisseurs en met steracteurs, maar ook minder bekende pareltjes uit alle hoeken van de wereld. Dit najaar opnieuw op vrijdag en zaterdag. Vanaf oktober is er op zaterdag ook telkens een kortfilm. De meeste films blijven ook minstens een week beschikbaar op VRT NU.

Op vrijdag is er eerst het misdaaddrama No Country for Old Men (3/9) van de gebroeders Coen, goed voor vier Oscars en twee Golden Globes. Ook Grace à Dieu (10/9), de film van François Ozon over kindermisbruik in de Kerk, won tal van prijzen (Zilveren beer en diverse Césars). En dat geldt nog meer voor Parasite (17/9) van Boon Joon Hoo, over een arme Koreaanse familie die zich weet binnen te werken in het leven en de rijkdom van een welstellende familie. Bekroond met onder meer vier Oscars, de Gouden Palm en twee Bafta’s. Au revoir là-haut van Albert Dupontel vertelt het verhaal van twee veteranen van de Eerste Wereldoorlog die munt proberen te slaan uit hun eigen trauma’s en die van anderen. De film, gebaseerd op de succesroman van Pierre Lemaître, won maar liefst negen Césars.

Veel ‘girl power’ in oktober en november in de aanloop naar Vrouwendag (11 november), met films over sterke vrouwen. De IJslandse film Woman at War van Benedikt Erlinsson is een ecologische comedy over een vrouw die de strijd aangaat met een aluminiumfabriek. Maudie van Aisling Walsh is gebaseerd op het leven van de Canadese kunstenares Maud Lewis en Becoming Astrid van Pernille Fischer Christensen op dat van de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. The Wife van Björn Runge en met een glansrol van Glenn Close gaat over de vrouw en ‘ghostwriter’ achter een succesvolle auteur.

Op zaterdag is er onder meer de mysterieuze thriller The Killing of a Sacred Deer (4/9) van Yorgos Lanthimos en met Colin Farrell en Nicole Kidman, geïnspireerd door de Griekse tragedie Iphigenea. In At Eternity’s Gate (11/9) van Julian Schnabel schittert William Dafoe als Vincent Van Gogh. C’est ça l’Amour is een ontroerende film over een man die na het vertrek van zijn vrouw worstelt met de opvoeding van zijn tienerdochters. En God’s Own Country van Francis Lee gaat over een boerenzoon in het landelijke Yorkshire die verliefd wordt op een Roemeense immigrant die als knecht op hoeve werkt.


Venster op de wereld

Naast zijn sterke eigen producties brengt Canvas dit najaar opnieuw een zorgvuldige selectie van buitenlandse kwaliteitsdocumentaires over uiteenlopende onderwerpen, van geschiedenis, current affairs en human interest over muziek en cultuur tot wetenschap, exploratie en natuur. Ze zijn ook allemaal te bekijken via VRT NU.

Begin september is er veel aandacht voor de 20ste verjaardag van ‘9/11’. Op zaterdag 11 september is er een extra Terzake over de aanslagen in New York, gevolgd door een geactualiseerde aflevering over Afghanistan uit de reeks De eeuwige oorlog van Rudi Vranckx. Eerder die week, op donderdag 9 september, brengt Life under Attack verslag uit van de dag die de wereld veranderde, aan de hand van unieke en nooit eerder getoonde opnames van (gewone) mensen die erbij waren: kroongetuigen die op gevaar van eigen leven registreerden hoe de wereld om hen heen ineenstortte. Generation 9/11 is een tweeluik (7 en 14/9) over kinderen die nog niet geboren waren toen hun vaders bij de aanslagen om het leven kwamen. Hoe zijn zij opgegroeid en hoe hebben zij en hun familie de VS de voorbije 20 jaar zien evolueren op politiek, sociaal en cultureel vlak? In the Shadow of 9/11 (5/9) is een onderzoeksdocumentaire van Dan Reed (bekend van het spraakmakende Leaving Neverland) over een groep jonge zwarten die ervan werden beschuldigd Al Qaeda te hebben geholpen in een complot om gebouwen op te blazen in de VS.

Op maandag komen er opnieuw een aantal intrigerende ‘true crime’-reeksen, zoals Trial in the Outback (vanaf 30/8), over de ophefmakende zaak van Lindy Chamberlain, die in het begin van de jaren ’80 onterecht werd veroordeeld omdat het Australische gerecht geen geloof hechtte aan het verhaal dat haar babydochter door dingo’s was geroofd en gedood tijdens een kampeertrip. De vijfdelige reeks Veleno, the Town of Lost Children onderzoekt de zaak van een pedofilienetwerk in landelijk Italië eind jaren ’80. Gezinnen werden verscheurd en mensen veroordeeld, maar is het onderzoek wel juist gebeurd?

Op dinsdag is er recente geschiedenis met onder meer het al vermelde Generation 9/11, het tweeluik A War on Trial: Justice for ex-Yugoslavia (vanaf 21/9), over de werking van het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag, en de vierdelige reeks Afghanistan, the Wounded Land (vanaf 5/10), over de woelige geschiedenis van dat kruitvat in de voorbije 60 jaar, verteld door de mensen die persoonlijk betrokken waren bij de vele conflicten die het land verscheurden.

De blik van Canvas reikt verder dan de aarde. Op woensdag (vanaf 15/9) stelt de academische spring-in-‘t-veld Brian Cox in de vierdelige reeks Adventures in Space and Time een aantal essentiële vragen over de ruimte en ruimtevaart, zoals ‘hoe ver kunnen we gaan?’, ‘zijn we alleen’ of ‘wat is tijd’?

Op donderdag zijn er ‘current affairs’ documentaires, zoals Diana (2/9), een nieuwe documentaire van ​ Bafta-winnares Jemma Chisnall over Diana Spencer, die dit jaar 60 zou zijn geworden. The Vaccine Story vertelt het verhaal van de ontwikkeling van de diverse Covid-19-vaccins, van Pfizer over Moderna tot AstraZenica. Langs de muur is een VPRO-documentaire over de muur die Griekenland op zijn grens met Turkije aan het bouwen is om migranten buiten te houden.

Nog op donderdag brengt Canvas muziekdocumentaires, onder meer over Frank Zappa, Moby en A-Ha. Later volgt in primeur voor Vlaanderen ook de nieuwe HBO-documentaire over Tina Turner.

Op zondag is er zowel natuur (met onder meer Earth’s Tropical Islands en Earth from Space) als cultuurgeschiedenis, met documentaires over Toetanchamon, Leonardo da Vinci, Napoleon en Stonehenge.

Later op zondagavond volgen auteursdocumentaires. In september zijn dat internationale producties, zoals het al vermelde In the Shadow of 9/11 (5/9), Killing the Indian (12/9, over de situatie van de Indianen of First Nations in Canada), Raising a School Shooter (19/9, over ouders van daders van schietpartijen op scholen) en The Story of The Salvator Mundi (26/9, over de vraag of het duurste schilderij ooit wel echt door Leonardo da Vinci werd gemaakt). In oktober ligt de focus op Belgische docu’s die deels door Canvas gecoproduceerd werden. Touching Infinity van Griet Teck is een aangrijpende film over drie mensen en hun omgeving tijdens de laatste weken van hun leven. Bakolo Music International (van Tom Vantorre en Benjamin Viré) gaat over de gelijknamige band die al 70 jaar Congolose rumba speelt, Victoria (van Sofie Benoot, Isabelle Tollenaere en Liesbeth De Ceulaer) over de onvoltooide stad California City in de Mojave-woestijn, Petites (van Pauline Beugnies) over de Dutroux-affaire door de ogen van mensen die toen zelf kind waren.


 

 

 

 

 

 


Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke VRT CANVAS, Radio 1, VRT NWS & Sporza

 

 

Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT CANVAS
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos