De favoriete documentaires van Wim Helsen, Frank Raes, Annelies Beck en Luk Haekens

De favoriete documentaires van Wim Helsen, Frank Raes, Annelies Beck en Luk Haekens

In 4 x 7 op dinsdag 30 mei op Canvas, canvas.be en vrtnu.be

Woensdag 24 mei 2017 — Zeven weken lang presenteerde Canvas op dinsdagavond 4 x 7 : vier korte documentaires van telkens zeven minuten over onderwerpen die de makers nauw aan het hart liggen. In de laatste aflevering van de reeks kiezen vier Canvas-gezichten elk één documentaire uit de reeks die hen bijzonder is bijgebleven. Zij leiden de documentaire zelf in en vertellen waarom ze er zo door geraakt werden :

  • Wim Helsen herkende zich in Leo, een documentaire van Bart Verstockt over de moeilijke relatie met zijn vader.
  • Frank Raes was gecharmeerd door Valies vol dromen, waarin Frederike Migom  uitzoekt hoe het haar vroegere klasgenoten van een toneelschool in New York is vergaan.
  • Annelies Beck koos voor Rivier van vergiffenis, een documentaire waarin Juanita Onzaga terugkeert naar haar geboorteland Colombia om na te gaan hoe de oude wonden van de burgeroorlog kunnen worden geheeld.
  • Luk Haekens werd ontroerd door Als de dood, een documentaire van Inge Snijders over de kwetsbaarheid van het leven.

Op dinsdag 30 mei om 22.10 u. op Canvas, canvas.be en vrtnu.be.

Interviews: De inleiders en de makers kunnen worden gecontacteerd via interviews@vrt.be

 

 

Bart Verstockt: Leo

Bart Verstockt kom uit een nest van zeven kinderen. Dat betekende veel plezier, veel lawaai en af en toe veel ruzie. Zijn moeder was de clanleider. Zij zorgde ervoor dat alles goed draaide en bracht verzoening en verbinding waar het nodig was. Met haar heeft Bart altijd een warme band gehad. Tien jaar geleden is ze gestorven. De relatie van Bart met zijn vader Leo was veel afstandelijker. Daar wil hij nu iets aan doen. Tijd voor een gesprek, zeker omdat Leo ondertussen 86 is.

Bart Verstockt is af en toe kunstenaar, maar bovenal journalist en documentairemaker. Altijd op zoek naar spannende verhalen. Hij begon als regisseur voor Man Bijt Hond en werkte een tijd voor Vlaanderen Vakantieland. Maar hij was ook jarenlang manusje-van-alles bij het dansgezelschap van Wim Vandekeybus en maakte heel wat cultuurdocumentaires.  

Wim Helsen (cabaretier en presentator van Winteruur op Canvas): “Mijn vader is onlangs gestorven en hij en ik hadden een moeilijke band. Ik begrijp dus des te meer de poging tot gesprek die Bart met zijn vader test in deze 7 minuten. Bij het kijken voel ik ergernis en mededogen, en herken ik de poging van een zoon om kwetsbaarheid te vinden in zijn vader. 

De documentaire Leo is nu al te bekijken op canvas.be

 

Frederike Migom - Valies vol dromen

Frederike Migom droomde er als kind al van om actrice te worden. Op haar 17de reisde ze haar dromen achterna naar New York om daar toneel te gaan studeren aan de American Academy of Dramatic Arts. In haar klas zaten toen allemaal jongeren met een valies vol met dromen. 10 jaar later woont Frederike in Brussel en werkt ze vooral als regisseur. Ze vroeg zich af hoe het nu gaat met al die toenmalige klasgenoten en hun grote acteursdromen. Voor haar minidocumentaire Valies vol dromen reisde ze terug naar New York, waar het allemaal begon, en naar Los Angeles, waar de meesten van hen nu wonen. Ze is hen gaan vragen of ze hun dromen hebben kunnen waarmaken.

In 2002 trok Frederike Migom naar New York om er haar grote droom te realiseren: actrice worden. Drie jaar later verhuisde ze naar Parijs voor een filmopleiding. Ondertussen werkt ze als freelance actrice en heeft ze al een aantal kortfilms gedraaid. Haar documentaire Nkosi Coiffure ging de wereld rond en was te zien op filmfestivals in Londen en New York. In afwachting van haar eerste langspeelfilm maakte ze voor 4 x 7 alvast een korte documentaire over het moeilijke pad naar het grote scherm.

Frank Raes (sportjournalist en presentator van Extra Time) : De mensen die Frederike Migom voorstelt, zijn af; ze hebben een eigen stem, een eigen ziel en een eigen karakter. Frederike houdt ons als het ware een spiegel voor. Wat is er van onze dromen geworden?”

Valies vol dromen is nu al te bekijken op canvas.be.

 

Juanita Onzaga: Rivier der vergiffenis

Juanita Onzaga is geboren en getogen in Colombia, een complex land dat bijna 50 jaar burgeroorlog achter de rug heeft.  Een oorlog die Juanita van nabij heeft meegemaakt en uiteindelijk ontvlucht is om in België aan de filmschool te komen studeren. Enkele maanden geleden kregen de inwoners van Colombia de kans om in een referendum voor een ultiem vredesakkoord te stemmen. Tegen de verwachtingen in wonnen de ‘nee-stemmers’. In de Bojaya-regio, in het noordwesten van Colombia  stemde wél meer dan 95% voor het vredesakkoord. Het is een regio die nochtans erg heeft geleden onder het geweld van de afgelopen jaren. En toch waren zij dus bereid om voor het vredesakkoord te stemmen. Blijkbaar slagen de mensen daar erin hun moordenaars te vergeven, daarbij geholpen door hun Afro-Colombiaanse cultuur. Ze bezingen hun doden en hebben sterke rituelen om met de dood en het geweld om te gaan…

De Colombiaanse Juanita Onzaga studeerde pas vorig jaar af aan het Sint-Lukas in Brussel. Toch maakte ze al indruk met haar autobiografische docufictie The Jungle knows better than you do. Ze won er pas nog een prijs mee in Berlijn en van het Vlaams audiovisueel fonds kreeg ze alvast een Wild Card voor haar volgende groot project. Maar eerst keerde ze speciaal voor Canvas nog even terug naar de Colombiaanse jungle…

Annelies Beck (journalist en Terzake-anker): “De documentaire neemt je mee als een rivier waarvan je de stroming moet volgen. De vragen die aan bod komen, raken ons allemaal: welke plaats geef je de doden in je leven? Hoe verzoenen we ons na zo'n diep conflict? Je kan de documentaire meerdere keren bekijken en telkens hoor en zie je nieuwe dingen.” 

Rivier der vergiffenis is ook te bekijken op canvas.be.

 

Inge Snijders: Als de dood

De jongere broer van cineaste Inge Snijders kreeg een aantal jaren geleden een zwaar ongeluk met de fiets. Zijn revalidatie was zowel fysiek als mentaal een lang en moeilijk proces. Wat doet het met een mens als de dood van de ene op de andere dag plots erg dichtbij komt? Welke emoties brengt dat teweeg, en hoe praat je daarover? Dat onderzoekt Inge Snijders aan de hand van drie bijzondere getuigenissen in haar documentaire Als de dood

Inge Snijders studeerde eerst een tijdje geneeskunde, maar werkt nu voor productiehuis De Chinezen. Daar gaat ze dagelijks op zoek naar persoonlijke verhalen voor Iedereen beroemd. Maar haar belangstelling voor de medische wereld is gebleven. Daarom maakt ze ook geregeld documentaires voor psychiatrische en medische centra. Daarbij schuwt ze moeilijke onderwerpen niet. Ook niet in haar minidocumentaire Als de dood.

Luk Haekens (bekend van De Ideale Wereld en zelf een door de wol geverfde reporter): “Er zijn al veel documentaires gemaakt over de dood. Vaak zijn ze te direct en soms neigen ze naar sensatie.  Inge doet dat niet, ze dwingt niet tot ontroering en net daarom ontroert haar documentaire.  Ik voel me nu zelfs ietwat gerustgesteld over de dood. Daarnaast is de documentaire ook een creatief pareltje waarbij de vorm de inhoud versterkt.”

De documentaire van Inge Snijders is nu al te bekijken op canvas.be.

Kort en goed

4 x 7 brengt documentaires over onderwerpen die de makers nauw aan het hart liggen. Het zijn telkens dwingende verhalen die de regisseurs om een of andere reden moéten vertellen. Het gaat over dingen die hen intrigeren, ontroeren, inspireren of ergeren. De vorm waarin die verhalen worden verteld is documentair, maar zonder vast format.

Zo worden die korte verhalen telkens een expressie van de makers zelf, van hun verhaal én hun manier van vertellen. Elke maker krijgt maar één kans om een documentaire te maken voor 4 x 7. Het zijn dus allemaal andere namen dan in de eerste reeks. Het moet dus meteen goed zijn, én kort. Zo'n 7 minuten-documentaire biedt een regisseur de mogelijkheid zich als maker te onderscheiden. In de beperking toont zich ten slotte de meester.

 

Diversiteit

Voor Canvas is 4 x 7 een gelegenheid om het enorme potentieel aan audiovisueel talent in Vlaanderen te laten floreren: zowel mannelijke als vrouwelijke reporters, autochtoon of allochtoon, met aandacht voor gevestigde waarden en aanstormend talent. De diversiteit die daaruit voortvloeit, vormt mee de kracht van het programma. Het is dé manier om het documentaire genre op een permanente manier in het daglicht te stellen.

 

Doc 7

Het geheel van de vier reportages vormt het wekelijkse magazine, een tijdelijke vorm die verdampt omdat de delen daarna opgaan in een online luik: Doc 7. Hier zijn alle reportages met elkaar verbonden. Je kan ze opzoeken en (her)bekijken op maker, op thema en op datum. Zo speelt Doc 7 in op de mondiale tendens van docuplatformen die op zichzelf staan of die geschreven media en lineaire tv versterken. Canvas is daarvoor de ideale biotoop.

 

4 x 7 is een productie van De Chinezen en Canvas in samenwerking met het VAF.

Contacteer ons