Alleen Elvis blijft bestaan: wie zijn de gasten in de negende reeks?

Alleen Elvis blijft bestaan: wie zijn de gasten in de negende reeks?

Vanaf zaterdag 26 oktober op Canvas en VRT NU

Alleen Elvis blijft bestaan is en blijft een vaste waarde op Canvas. Dit najaar maakt Thomas Vanderveken al voor de negende keer tijd voor een reeks boeiende gesprekken met acht interessante mensen. Allemaal brengen ze hun meest prikkelende, inspirerende en ontroerende beeldfragmenten mee.

Anderhalf uur lang vertellen ze over wat hen fascineert en motiveert,  waar hun inzichten vandaan komen en wat de leidraad in hun leven is.  Thomas is de charmante en betrokken gastheer die zijn gasten waardeert en respecteert, maar de moeilijke vragen niet negeert.

Acht eigenzinnige stemmen. Ze maken muziek, acteren, verdiepen zich in wiskunde, klimaat of een waardig levenseinde. Ze geven mee vorm aan het maatschappelijk debat. Ze praten en schrijven over wat echt en fake is, over leven en  dood en kijken kritisch naar de actualiteit.  Hun parcours is boeiend en afwisselend. 

Acht zaterdagavonden lang lopen we een stukje van hun weg mee.  Vanaf zaterdag 26 oktober omstreeks 22.00 u., telkens na de fictiereeks op Canvas, en op VRT NU.

Story image

Daan (26.10) opent deze negende reeks: een muzikant, maar ook zoveel meer dan dat. Dat blijkt andermaal uit de prachtige fragmenten die hij meebrengt.

Arabist en columnist Chams Eddine Zaougui (2.11) is een vooraanstaande stem in het maatschappelijke debat en probeert via de geschiedenis een beter zicht te krijgen op de actualiteit.

Professor Wim Distelmans (9.11) is een oncoloog en een activist. Wat motiveert hem om zo hard te blijven vechten voor een waardig levenseinde?

Wiskunde komt niet vaak aan bod in Alleen Elvis blijft bestaan, maar wanneer wiskundige Ann Dooms (16.11) gepassioneerd over de praktische toepassingen van haar vak praat, gaan er veel deuren open.

Met Mazzel Tov heeft schrijfster Margot Vanderstraeten (23.11) een bestseller beet, maar verhalen vertellen doet ze natuurlijk al veel langer. Ook zij gunt ons een blik in haar hoofd.

Wetenschapster Valerie Trouet (30.11) bestudeert het klimaat aan de hand van de jaarringen van bomen. Weinig mensen praten zo vurig als zij over hun inspiratiebronnen en ideeën.

Geen eindejaarsconference van Michael Van Peel meer dit jaar, maar op 7 december zet Thomas de spot op wat hem boeit en raakt.

De reeks wordt afgesloten in stijl met Maaike Cafmeyer (14.12)Zij geeft voor het eerst een kijk op de beelden die haar leven hebben bepaald en wie het mee vorm gaf.

Vanaf zaterdag 26 oktober omstreeks 22.00 u. op Canvas en VRT NU.


Aflevering 1 - Daan Stuyven
Zaterdag 26 oktober

© VRT - Dries Luyten
© VRT - Dries Luyten

Het nieuwe seizoen van Alleen Elvis blijft bestaan opent met een veelzijdig artiest. Een muzikant die zo veel meer is dan een zanger. Solo of in een van zijn groepen, Daan Stuyven is een creatief wezen dat fier is op wat hij zijn “locale weirdness” noemt.

Toen hij zeven was bespeelde hij enkel de sitar, maar wanneer hij naar de hitlijsten begint te luisteren, roepen de popgoden hem. Omdat het niet echt wil lukken met zijn eerste bandjes, Volt, Supermarx en Running Cow, volgt hij zijn andere artistieke roeping en gaat hij als grafisch ontwerper aan de slag in de reclamewereld. Visueel zal hij altijd heel sterk blijven. Wanneer Daan in 1996 multitalent Rudy Trouvé ontmoet op een feestje gaat het snel. Eén week later nemen ze een demo op van het nummer Chemical, één maand later spelen ze live. Dead Man Ray is geboren en dat zullen we geweten hebben.

Ondertussen werkt hij ook solo en zorgt het nummer Swedish Designer Drugs voor de grote doorbraak. Het groeit uit tot een clubklassieker. Zijn cd Victory gaat verder op de weg van het succes. Ondertussen groeit ook zijn band met topmuzikanten als Isolde Lasoen, wint hij goud op de ZAMU awards en zorgt hij live voor spektakel. Zelf zegt hij dat hij eerder verlegen is, maar dat hij in de loop van de jaren voor een stuk zijn personage is geworden.

“De eerste keren doe je dat als act, maar gaandeweg sluipt dat in je. If you try to become an icon, the icon becomes you.”

Na de wilde jaren woont hij nu in het mooie landelijke Overijse waar hij de broodnodige rust vind. Hoewel, Dead Man Ray is net aan een schitterende comeback bezig.

Daan probeert al zijn hele leven om het mysterie “vrouw” te begrijpen. Een fragment dat dit mysterie volgens hem helemaal vat komt uit de Italiaanse film, Respiro. Een film met prachtige beeldvoering, begeleid met sfeervolle muziek van jazz-tenorsax-legende John Surman.


Aflevering 2 - Chams Eddine Zaougui
Zaterdag 2 november

© VRT - Jonas Lampens
© VRT - Jonas Lampens

Op 2 november ontvangt Thomas arabist en opiniemaker Chams Eddine Zaougui. Chams heeft arabistiek gestudeerd in Gent en in Caïro. Hij groeit op als kind van een Belgische moeder en een Tunesische  vader. De jonge Chams voelt dat hij de cultuur van zijn vader niet scherp krijgt.

Het was een frustratie die ik van kinds af meedroeg: over de Arabische cultuur kreeg ik van alles te zien, zonder het echt te begrijpen.”

Met zijn ouders trekt hij elke zomer naar een klein dorp in de Tunesische woestijn, de geboorteplek van zijn vader. Daar hoort hij voor het eerst gefluisterde verhalen over folteringen en arrestaties onder het regime van toenmalig president Ben Ali. Rond die dictatuur hangt voor Chams een waas van mysterie.

Pas na de Arabische lente wordt de Arabier in Chams wakker. Sinds de start van de Arabische opstanden in 2011 schrijft hij analyses voor De Standaard. Zijn stukken verschijnen ook in Knack, NRC, de Volkskrant, De Groene Amsterdammer en The New York Times.

Voor zijn boek Dictators. Een Arabische geschiedenis kijkt hij twee jaar lang in de hoofden van dictators als Sadam Hoessein, Kaddhafi en Gamal Abdel Nasser. Hij toont welke diepe wonden dictators hebben geslagen in de Arabische wereld. Via de geschiedenis probeert hij een beter inzicht te krijgen in de actuele wereld.

Chams kiest in een van zijn fragmenten voor een interview met de Poolse schrijver/journalist Ryszard Kapuściński. De aandacht van Kapuściński voor het menselijke aspect bij ingrijpende historische gebeurtenissen en zijn manier van schrijven, die het midden houdt tussen literatuur en journalistiek, inspireerden Chams om zelf in de journalistiek te gaan.


Aflevering 3 - Wim Distelmans
Zaterdag 9 november
 

© VRT - Jonas Lampens
© VRT - Jonas Lampens

Op 9 november is oncoloog Wim Distelmans te gast in Alleen Elvis blijft bestaan.  Wim is vooral bekend als voorvechter voor de erkenning van palliatieve zorg en pleitbezorger voor een waardig levenseinde. Hij gaat nauwgezet om met mensen die lijden, omdat hij als geen ander weet hoe graag mensen leven. En hoe moeilijk ook, in zijn leven en in zijn werk is humor een belangrijke factor.

Als tiener was hij vastbesloten om regisseur te worden. Maar op aandringen van thuis kiest hij dan toch voor een “serieus” diploma. Hij studeert radiotherapie en oncologie.

In 1993 is euthanasie nog niet gelegaliseerd, maar het wordt wel toegepast. Wanneer Wim als arts gevraagd wordt om over euthanasie te spreken in een krant, vindt hij dat de tijd is gekomen om de hypocrisie rond het thema te doorbreken.  Een keerpunt.

Vandaag is Wim specialist en professor palliatieve geneeskunde. Het scheppen van een kader om mensen waardig te laten sterven, dat is zijn missie. Hij doet pionierswerk en heeft altijd één doel voor ogen: blijf de mens als mens zien en niet als patiënt. Daarom richtte hij Topaz op, het eerste huiselijke dagcentrum voor ernstig zieken.

We proberen de mensen in Topaz niet als patiënten of zieken maar als gasten te behandelen. Soms vertellen ze ons dat ze bij ons vergeten dat ze ziek zijn. Dat is het mooiste compliment dat ze ons kunnen geven.”

Wim kiest voor een fragment uit de Israëlische film The Farewell Party, een gitzwarte komedie over dood en euthanasie. De film volgt een hoogbejaarde vriendengroep in een bejaardentehuis. Ze maken een machine om een van hen te helpen euthanasie te plegen. Dat er ondanks het trieste thema humor in zit is voor Wim heel belangrijk.


Aflevering 4 - Ann Dooms
Zaterdag 16 november

© VRT - Robin Van Bambost
© VRT - Robin Van Bambost

Thomas ontvangt deze week een vrouw die vindt dat wiskunde dringend weer sexy moet worden.  Professor wiskunde Ann Dooms beweert bovendien dat iedereen wiskunde kan leren, als het maar goed wordt aangebracht.

"Wiskunde heeft helaas niet echt een sexy imago en dat komt omdat veel mensen niet beseffen hoe belangrijk wiskunde is in ons leven."

Ann Dooms leidt de onderzoeksgroep Digital Mathematics aan de Vrije Universiteit Brussel. Ze werkt rond wiskundige concepten die zowel op korte als lange termijn bijdragen aan de samenleving. Haar onderzoek is meer dan actueel in deze tijden van fake news. De gepassioneerde wiskundige  focust op digitale veiligheid en cybercriminaliteit. Of hoe je louter via wiskundige bewerkingen vervalste foto’s, documenten en historische kunstwerken kan opsporen.

Op die manier werkt Ann via zuivere wiskunde mee aan de grote vraagstukken van onze digitale samenleving. En ze wint er prijzen mee. Zo ging ze eind vorig  jaar met de Senior Cera Award naar huis, een erkenning voor een ingenieur of exacte wetenschapper die zijn of haar loopbaan richt op maatschappelijke uitdagingen.

Ze blijft zich inzetten voor een beter imago van haar vak, geeft een lezing op TEDx Brussel, schrijft een column rond fake beelden voor EOS, is ambassadrice van de “Wiskunnend Wiske” wedstrijd en organiseert The Beautiful Impact of Mathematics in Society congressen.

Haar passie spreekt ook uit haar fragmenten. Zo kiest ze voor een fragment uit de Braziliaanse film Cidade de Deus, een aangrijpend portret van het harde en moeilijke leven van de straatkinderen in Rio de Janeiro. Ann ging tijdens haar doctoraat op studiebezoek in Rio en verloor er haar hart.


Aflevering 5 - Margot Vanderstraeten
Zaterdag 23 november

© VRT - Tom Van Nuffel 
© VRT - Tom Van Nuffel 

Op 23 november krijgt Alleen Elvis blijft bestaan een bestseller auteur over de vloer. Mazzel Tov is niet het eerste boek van Margot Vanderstraeten, maar zeker het meest bekende. Ze schrijft erin over haar periode als werkstudente in een orthodox-joods gezin. Het is een vlot lezende roman waarmee ze de Prijs voor het Religieuze boek wint.

Naast schrijfster is Margot ook een (ver)taalbeest. Ze studeert af als vertaler Frans-Spaans.Een opleiding die ze grotendeels zelf financiert door les te geven aan de joodse kinderen die een rol spelen in Mazzel Tov.

Na haar studie gaat ze aan de slag als copywriter en vertaler. In 2003 wint ze het Grote Dictee van de Nederlandse taal als Bekende Vlaming. Samen met Stephan Vanfleteren maakt ze mooie diepte-interviews voor enkele kranten. Ze schrijft, in een beurtrol met Hugo Camps, ook een hele tijd columns.

Haar pen wordt steeds beter en haar nieuwsgierige geest wordt aangescherpt door heel veel te lezen. Dat lezen begint tijdens een moeilijke schooltijd wanneer ze wordt opgepikt door een schooldirectrice die haar de grote schrijvers doet ontdekken.

Intensief lezen is een vorm van vreemdgaan. En als schrijver sta je aan de zijlijn. Dat vind ik geweldig.”

Margot investeert heel veel in haar schrijven, als ze schrijft is ze asociaal. Intensiteit zoekt ze in alles, in schrijven, maar ook in haar interviews, in gesprekken. Aandacht is iets dat ze niet wil spreiden. Groeien mag traag gaan.

Ze is spaarzaam met interviews maar voor een keer gunt ze een blik in  haar leefwereld.

Een van haar lievelingsfragmenten is een interview van journalist Bernard Pivot met de Frans-Vlaamse schrijfster Marguerite Yourcenar, waarin ze het heeft over non-conformisme.  Margot kan duizend keer kijken naar hoe het vuur van Yourcenar overspringt op de legendarische Franse interviewer.


Aflevering 6 - Valerie Trouet
Zaterdag 30 november

© VRT - Pieter Verbiest
© VRT - Pieter Verbiest

Deze week ontvangt Thomas een Vlaamse gast uit het buitenland: Valerie Trouet is een klimaat-wetenschapper die woont en werkt in Tucson, Arizona.

Ze bestudeert al zo'n 20 jaar het klimaat aan de hand van de jaarringen van bomen. Dat is voor haar een manier om verhalen te vertellen uit een ver verleden. Ze is ook een autoriteit op het gebied van bossen en bosbranden.

Haar groeiende frustratie omdat er met al de inzichten van haar en haar collega's "amper iets" gedaan wordt, ontmoedigt haar niet. Integendeel, ze probeert harder dan ooit om de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek tot bij het grote publiek te brengen.

Strijdbaar is ze al van kleins af aan. Als jongste van drie zussen met een vader die professor is in de  farmacologie, stelt de vraag zich niet of vrouwen aan wetenschap kunnen doen. Ze doen het gewoon.

Maar het nieuws over het klimaat is verre van positief. Om daar het hoofd aan te bieden, zoekt Valerie  schoonheid in muziek, kunst of de natuur. Dat ze door haar beroep niet passief toekijkt maar actief onderzoek doet, helpt ook.

Valerie kiest voor een aria uit de legendarische opera Madame Butterfly van Puccini. Muziek die ze als kind via haar vader ingelepeld kreeg en steeds meer kan appreciëren. Deze muziek vormt het ideale tegengewicht wanneer het werk zwaar doorweegt.


Aflevering 7 - Michael Van Peel
Zaterdag 7 december

© VRT - Tine Schoemaker
© VRT - Tine Schoemaker

Op 7 december is stand-upcomedian Michael Van Peel te gast bij Thomas Vanderveken. Normaal staat Michael rond die tijd van het jaar op de planken met zijn eindejaarconference. “Snedig, snel en politiek relevant" luidt het dan meestal in de recensies. Onder het erg aaibare uiterlijk van Michael gaan namelijk een sterk observatievermogen en een vlijmscherpe geest schuil. Maar in 2018 besluit hij na 10 jaar dat het genoeg is geweest.

Het stond niet altijd vast dat Michael Van Peel stand-upcomedian zou worden. Hij studeert voor handelsingenieur, maar in tegenstelling tot zijn medestudenten wordt hij geen manager of bankdirecteur. Hij kiest voor stand-upcomedy, na een zetje van collega Nigel Williams, die hem de tip meegeeft dat "je moet schrijven over wat je kwaad maakt".

Michael komt uit een gezin waar stevig gediscussieerd wordt. Vader Van Peel is huisarts en dorpspoliticus bij CD&V. Zijn zus Valerie maakt furore in de nationale politiek. Dat geeft vonken aan tafel, maar ook veel liefde.

Van Peel is een fervente Vespa-rijder. Na zijn Erasmus-jaar in Italië trekt hij anderhalve maand door West-Europa, met de Vespa, de rugzak en een budget van 10 euro per dag. Dat soort reizen blijft hij maken. Hij doorkruist zelfs Afrika op zijn Vespa. “Een reis doorheen de uitgestrekte zandvlakten van de Sahara en langs de kronkelpaden in mijn hoofd.” Het zijn reizen die er mee voor zorgen dat hij geëngageerd in het leven staat. Zijn Vespa is nog altijd heilig.

Michael kiest voor een fragment  uit de ruimte. Op 14 februari 1990 neemt ruimtesonde Voyager 1 een legendarische foto: een familieportret van Neptunus, Uranus, Saturnus, Jupiter, Venus en de “Pale Blue Dot”, de Aarde. Het beeld vat alles samen wat Michael zo fascineert aan de ruimte. 


Aflevering 8 - Maaike Cafmeyer
Zaterdag 14 december

© VRT - Joel Saget
© VRT - Joel Saget

Alleen Elvis sluit het seizoen af in stijl met een van populairste én grappigste vrouwen van Vlaanderen: Maaike Cafmeyer.

De jonge, verlegen Maaike droomt ervan om vroedvrouw te worden. Het scheelt ook niet veel of ze wordt lerares godsdienst, maar uiteindelijk doet toch wat ze al heel haar leven wou: acteren. Ze is erg aangetrokken tot de sfeer die ze kent van het amateurtoneel waar haar vader en grootvader actief zijn. Op haar 22ste begint ze aan haar toneelopleiding. Dat stuit aanvankelijk op verzet thuis, waar acteren als een hobby wordt aanzien, niet als een beroep. En na een fijne, maar complexe jeugd in Torhout  trekt Maaike naar Gent.

Haar carrière als actrice begint in het theater met  de rol van Lucky in Wachten op Godot van Samuel Beckett. Haar toenemende bekendheid dankt ze vooral aan haar rol in televisieprogramma’s. Met als grote doorbraak Het geslacht De Pauw. Sinds dan is ze niet weg te denken uit talloze quizzen, televisiereeksen en als stemmetje in animatiefilms.

Thuis is muziek belangrijk. Haar Nederlandse man is cellist en ze musiceren vaak met hun twee dochters.

Maaike wordt vaak beschouwd als een “zotte doos”, maar ze heeft ook een  nostalgische en mysterieuze kant waarin ze het leven niet altijd als een cadeau ziet.

“Dat vrolijke blondje is dan misschien niet mijn natuurlijke staat, het maakt wel deel van me uit. Als je voor niemand een bedreiging vormt, ben je altijd veilig.”

Ook Maaike brengt negen fragmenten mee, waaronder de documentaire “An Honest Liar”, over de illusionist James “the Amazing” Randi. Hij is de schrik van gebedsgenezers, helderzienden en andere charlatans omdat hij hun leugenachtige werkwijze bloot legt. Een thema dat Maaike mateloos fascineert.

Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas

 

 

 


Over Canvas

Meer informatie

Voor pers en stakeholders
Anne Stroobants
02 741 51 63
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het persportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Canvas
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos