Canvas in het voorjaar: een overzicht

Canvas in het voorjaar: een overzicht

Canvas kan terugkijken op een sterk (na)jaar en wil in het voorjaar van 2019 doorgaan op datzelfde elan, met gloednieuwe titels, een verrassende terugkomer, vaste waarden, nieuwe seizoenen van vertrouwde programma’s en straffe online-initiatieven. Het aanbod is gevarieerd, relevant en inspirerend, met nieuws en duiding, documentaires, cultuur, film en fictie, human interest, satire, quiz en sport.

Sterk najaar

Het gaat uitstekend met Canvas”, zegt netmanager Olivier Goris. “Het voorbije najaar was het sterkste van de laatste jaren. De kijkcijfers waren prima en Canvas maakte het verschil met programma’s die je niet ziet op andere Vlaamse zenders. Programma’s die ons elk op hun eigen manier meesleepten en lieten nadenken over de wereld waarin we leven

Canvas had dit najaar (september tot en met november, 4+, live+7, 20-26 uur) een marktaandeel van 8,2%, tegenover 7.5% in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend daarbij is de vaststelling dat de populairste programma’s tegelijk ook programma’s zijn met een grote maatschappelijke relevantie op het gebied van actualiteit, politiek, geschiedenis, economie en sociale thema’s. Wat ze gemeen hebben is dat ze nauw aansluiten bij wat leeft bij de mensen. En dat is geen toeval, want daar is het Canvas om te doen.

Terzake en De afspraak zetten hun sterke koers verder, met gemiddeld respectievelijk 219.000 en 177.000 kijkers (september tot eind november, live+7, zonder lus), tegenover 210.000 en 162.000 in dezelfde periode vorig jaar.

Maar het best bekeken Canvas-programma van het najaar is Kinderen van de kolonie (hoogste cijfer: 426.000 kijkers, 15.6% madl). De reeks, die ook nu nog loopt, confronteert ons met ons koloniaal verleden en laat daarbij voor het eerst ook de Congolese stem uitgebreid aan het woord.

Dank dat u bij ons was (422.000 kijkers, 14.9% madl) blikte terug op de grote evoluties in de nieuwsverslaggeving in de voorbije 40 jaar.

Voor de mannen (415.000 kijkers, 18.5% madl) toonde de lange weg die homo’s hebben afgelegd sinds de jaren ’60 en ’70.

De pas afgelopen reeks Team Scheire (371.000, 12.7% madl) combineerde op een hartverwarmende manier human interest met wetenschap en technologie.

Voor de zonden van de vaders (231.000, 8.6% madl) stelde pertinente vragen over schuld en verantwoordelijkheid in de kwestie van de Syrië-strijders en hun kinderen

De val. Tien jaar na de crisis (230.000, 9.3% madl) maakte de balans op van de financiële crisis van 2008 en de gevolgen daarvan tot vandaag.

De weekenden is nog maar net begonnen en toont op een vernieuwende manier hoe mensen omgaan met ingrijpende gebeurtenissen in hun leven.

Ook de sportuitzendingen deden het traditiegetrouw goed, onder meer Extra Time (308.000, 17% madl), Extra Time koers (324.000, 14.4% madl) en Belga Sport (252.000, 9.8%).

Bij de aangekochte programma’s waren er mooie cijfers voor de misdaadreeksen Cardinal (388.000, 20.8%), Silent Witness (362.000, 16.4 % madl) en Craith (345.000, 16.9% madl) en de bekijvende dramareeks The Handmaid’s Tale (248.000, 9.6% madl), de documentaires Apocalyps, De eerste wereldoorlog 325.000, 14.3% madl) en Danny in de buitenwijken (210.000, 7.6%).

Een voorjaar om naar uit te kijken

 “Wie naar Canvas kijkt - live, uitgesteld of online - moet altijd het gevoel hebben de juiste keuze te hebben gemaakt. Dat blijft ons credo. Met programma’s die ertoe doen, met diepgang en een open blik. Programma’s die inzicht bieden, maar ook ruimte voor beleving en emotie. Gebracht door gezichten die een referentie zijn voor onze kijkers.”

“Zo maakt Tim Verheyden in Facebook en ik de balans op van 15 jaar Facebook, zowel in positieve als in negatieve zin. Hanne Decoutere laat ons in Hanne danst kennismaken met de wereld van het ballet, met als apotheose haar eigen optreden met Ballet Vlaanderen. Na ‘Thomas speelt het hard’ opnieuw een originele en toegankelijke manier om mensen warm te maken voor kunst en cultuur. Gilles De Coster focust in Misdaaddokters op het werk van wetsdokters en gerechtspsychiaters. Therapie biedt dan weer een ongezien intieme en toch discrete kijk op het werk van therapeuten en de problemen van hun klanten. Jan Leyers knoopt na bijna 15 jaar weer aan met de succesformule van Nachtwacht: diepgaande debatten over grote thema’s voorbij de waan van de dag.”

“Later in het voorjaar werpt
Rwanda - Helen na de hel een nieuw licht op de genocide, vanuit Belgisch en persoonlijk perspectief. Eigen fictie is er met Fiskepark, een parodie op het ‘true crime’ genre met onder meer Tomas De Soete, Jan Jaap van der Wal en Siska Schoeters. En Otto-Jan Ham presenteert de studentenquiz De campus cup.”

“Lieven Van Gils gaat in
VDB. Ik ben god niet op zoek naar de mens achter de gevallen wielergod Frank Vandenbroucke. Er komen ook nieuwe reeksen van Belga sport,  De kleedkamer (opnieuw met wielrenners), en Extra time koers.  En uiteraard volgen we ook de Europa League op de voet.”

“Met
My Brilliant Friend brengen we internationale topfictie in de kerstvakantie, en ook in het voorjaar volgen er weer enkele reeksen die overal  furore maken, zoals Escape at Dannemora, Das Boot en nieuwe seizoenen van La trêve, Ennemi public en Occupied. Absoluut niet te missen voor  liefhebbers van de allerbeste fictie. De veelbesproken BBC-reeks Dynasties is maar een van de sterke internationale documentaires die we brengen. En wanneer we kunnen, bieden we ze in preview aan, op VRT NU.”

“Rond een aantal actuele onderwerpen gaan we voortaan ook een
thema-aanbod clusteren, met extra programma’s en online-content. Dat doen we dit voorjaar bijvoorbeeld rond 15 jaar Facebook (in januari) en rond het klimaat (in maart).”

“En last but least zijn er natuurlijk onze
vaste waarden: Terzake, De afspraak (voortaan afwisselend gepresenteerd door Bart Schols en Phara De Aquirre, en Ivan De vadder op vrijdag), De ideale wereld, Winteruur, Extra time en Vranckx.  Zij vormen het fundament en de hoeksteen van Canvas.”

Olivier Goris, netmanager Canvas

Nieuw en terug op Canvas

Hanne danst

Op 12 februari maakt Journaal-anker Hanne Decoutere haar meisjesdroom waar. Die avond danst ze als prima ballerina samen met Ballet Vlaanderen in Concertgebouw Brugge een scène uit het ballet Romeo en Julia in de versie van Les Ballets de Monte-Carlo. Daarnaast zijn ze nog diverse andere dansacts. Het dansfeest wordt het hoogtepunt van de zesdelige reeks Hanne danst, waarin Hanne de wereld van het ballet verkent. Vanaf dinsdag 15 januari om 21.20 u.  Meer informatie vindt u hier.

Facebook en ik

Naar aanleiding van 15 jaar Facebook duikt journalist Tim Verheyden onder in de moeder aller sociale netwerken. In de driedelige reeks Facebook en ik onderzoekt hij de ontstaansgeschiedenis, de impact en de toekomst van het medium. Hij reist de hele wereld rond om te praten met academici, auteurs, journalisten, ingenieurs en programmeurs, (ex-)Facebook-medewerkers en ondernemers. Tegelijk probeert hij zicht te krijgen op het hypercomplexe en ongrijpbare netwerk dat Facebook anno 2019 geworden is. Vanaf maandag 21 januari om 21.20 u.  Meer informatie vindt u hier.

Misdaaddokters

Gilles De Coster  © Woestijnvis
Gilles De Coster  © Woestijnvis

In Misdaaddokters praat Gilles De Coster met medische specialisten die het verhaal achter de zware misdaad reconstrueren. Als forensisch expert onderzoeken ze lichaam en geest: de wetsdokter laat dode slachtoffers spreken, de gerechtspsychiater ontleedt de ziel van moordenaars. Hun deskundigenverslag is doorslaggevend in strafprocessen. En vaak belanden ze mee in de mediastorm rond spraakmakende dossiers. Gilles praat met hen over hun vak, hun missie en hun mensbeeld. Vanaf woensdag 30 januari om 21.20 u. Meer informatie vindt u hier.

Nachtwacht

Jan Leyers  © VRT
Jan Leyers  © VRT

Er is vandaag nood aan een diepgaand debat over existentiële thema’s.  Daarom grijpt Canvas terug naar de ijzersterke formule van Nachtwacht, het spraakmakende late night debatprogramma dat liep van 2003 tot 2005.  Jan Leyers is ook nu de moderator. In elke aflevering diept hij samen met drie gasten een thema uit. Het debat is allesbehalve vrijblijvend: één hoofdgast steekt de nek uit door een gedurfde stelling te lanceren en te beargumenteren. De andere gasten proberen die stelling te counteren of te kaderen. Vanaf zaterdag 9 februari om 22.15 u. Meer informatie vindt u hier.

Therapie

©  Panenka
©  Panenka

De achtdelige reeks Therapie geeft ons een intieme en toch discrete blik op de relatie tussen de therapeut en zijn cliënt. Zeven therapeuten openen in Therapie de deur van hun spreekkamer. Onbemande camera’s registreren de sessies met hun cliënten, die in het diepst van hun ziel laten kijken. Tegelijk treedt Therapie ook binnen in de wereld van de therapeuten zelf. Hoe verwerken zij hun sessies, wat nemen ze mee naar huis en hoe gaan ze te werk? Ze stellen niet alleen hun therapieruimte, maar ook zichzelf en hun beleving open. Later dit voorjaar.

Rwanda - Helen na de hel

© De chinezen
© De chinezen

De documentaire reeks Rwanda - Helen na de hel vertelt 25 jaar na de feiten het verhaal van de Rwandese genocide aan de hand van vijf persoonlijke verhalen. Elke aflevering brengt mensen samen die hetzelfde verleden delen, maar op een heel andere manier. Soms zelfs daders en slachtoffers. Omdat ze elkaars leven zo ingrijpend hebben bepaald, kunnen ze vaak moeilijk loskomen van het verleden. Biedt de confrontatie een antwoord op de vragen waar ze al die tijd mee kampten? Is er toenadering mogelijk tussen beiden? Later dit voorjaar.

De kleedkamer

©  Deklat Binnen
©  Deklat Binnen

In het vierde seizoen van De kleedkamer praat Ruben Van Gucht opnieuw met voormalige wielrenners of hun begeleiders over succes en vergankelijkheid. De focus ligt deze keer op vier grote voorjaarsklassiekers (Milaan-Sanremo 1985, Gent-Wevelgem 1998, De Ronde van Vlaanderen 1968 en 1978, Parijs-Roubaix 2011), aangevuld met een tweeluik over de Tour de France. Maar voor het zover is presenteert Ruben ook nog een nieuwe reeks van Extra time koers, waarin hij samen met wielerexperten de voorjaarsklassiekers analyseert.

Belga sport

Belga Sport focust opnieuw op memorabele momenten en helden uit de Belgische sportgeschiedenis. Aan de hand van archiefbeelden en interviews met betrokkenen en kroongetuigen gaat het programma op zoek naar nieuwe inzichten en de juiste toedracht van het Formule 1-avontuur van Jean-Pierre Van Rossem met zijn Onyx-Moneytron-team in 1989-1990; de succesjaren van het Belgische judoteam onder leiding van Jean-Marie Dedecker in de jaren ’90; de carrière van Pär Zetterberg en de wereldtitel van Tom Boonen in 2005.  

VDB. Ik ben god niet

VDB. Ik ben god niet vertelt het verhaal van Frank Vandenbroucke. Een verhaal als een Griekse tragedie. Maar ook een heel menselijk verhaal, over twijfels, liefde, familie en verdriet. Over het leven van een simpele jongen uit Ploegsteert, die onder druk van het sterrenbestaan verzeild raakt in een wereld van verslavingen en depressies. Met unieke archiefbeelden en interviews met de ouders van Frank Vandenbroucke, zijn dochter Cameron, zijn zus Sandra, zijn oom Jean-Luc, Patrick Lefevere, Johan Museeuw, Nico Mattan, Yvan Vanmol, enz.

Fiskepark

(c) De Mensen
(c) De Mensen

Een Bekende Vlaming wordt vermoord aangetroffen. De politie verdenkt een andere BV van de moord. Zo begint de fictiereeks Fiskepark, een eigenzinnige parodie op het ‘true crime’ genre: documentaires over echte misdaadzaken. Het genre werd populair dankzij succesreeksen als Making a Murderer en Amanda Knox, en is ook elke maandag te zien op Canvas.  Fiskepark is een reeks van Filip Lenaerts (Tytgat chocolat) en Joeri Vlekken met Bent Van Looy, Tomas De Soete, Jan Jaap van der Wal, Siska Schoeters, e.v.a. Een productie van De Mensen, later dit voorjaar.

De campus cup

© Woestijnvis
© Woestijnvis

Welke universiteit of hogeschool bezit de beste brains? In welke studie-richting zitten de strafste studenten? Op die vraag wil De campus cup een antwoord vinden. De campus cup is een nieuwe prestigieuze studentenquiz van Canvas en Woestijnvis. Examinator van dienst is Otto-Jan Ham. Na de provinciale preselecties dit najaar (niet op tv) nemen de beste teams het aan het einde van het academiejaar in een reeks onderlinge confrontaties tegen elkaar op in de tv-aula van Otto-Jan Ham. En is maar één team dat het ultieme tv-examen op Canvas kan winnen.


Internationale topfictie

Canvas staat ook garant voor straffe en verrassende fictiereeksen, vaak exclusief en in première voor Vlaanderen. Ze zijn niet alleen lineair te bekijken op tv, maar ook via VRT NU, soms zelfs in preview.

 In de kerstvakantie bijvoorbeeld is er de veelgeprezen HBO-verfilming van My Brilliant Friend, de bejubelde roman van Elena Ferrante. My Brilliant Friend is de eerste van haar vier ‘Napolitaanse romans’ over de levenslange vriendschap tussen twee Italiaanse vrouwen, van hun kindertijd in het Napels van de jaren '50 tot 2014. Vier keer per week op Canvas en meteen integraal op VRT NU. Meer informatie staat hier.

Nog zo’n topreeks is Das Boot, een achtdelige sequel op de anti-oorlogsklassieker van Wolfgang Petersen uit 1981. De reeks, met een budget van meer dan 30 miljoen euro, begint waar de film is geëindigd. Ze speelt zich af vanaf het najaar van 1942 en volgt de gebeurtenissen aan boord van een gloednieuwe Duitse duikboot tijdens zijn eerste missie vanuit bezet Frankrijk. Tegelijk wordt het verhaal verteld van de familie van de bemanning aan land en dat van het Franse verzet.

Das Boot ©  Sky
Das Boot ©  Sky

Escape at Dannemora is een op ware gebeurtenissen gebaseerde reeks over een merkwaardige ontsnapping uit de gevangenis van Dannemora nabij new York in 2015. Twee moordenaars wisten toen te ontsnappen met de hulp van een vrouwelijke cipier. De reeks werd geregisseerd door Ben Stiller met in de hoofdrollen Benicio del Toro (Traffic, 21 Grams), Patricia Arquette (Boyhood, Medium) en Paul Dano (12 Years a Slave, There Will Be Blood).

Escape at Dannemora © Showtime
Escape at Dannemora © Showtime

De prestigieuze Italiaanse mystery-thriller The Miracle (Il Miracolo) gaat over de politieke, religieuze en wetenschappelijke ophef die ontstaat na de ontdekking van een miraculeus Maria-beeld dat bloed weent.

Andere nieuwe titels zijn onder meer de scandi-reeksen The Truth Will Out en STHLM Requiem (Zweeds-Belgische coproductie). Verder is het ook uitkijken naar nieuwe seizoenen van de RTBF-reeksen Ennemi public en La trêve, en van Occupied en Luther.


Documentaires

Naast de eigen reeksen programmeert Canvas ook nog heel wat andere (buitenlandse) kwaliteitsdocumentaires in uiteenlopende genres.

Eén van de blikvangers is zeker de spraakmakende BBC-natuurreeks Dynasties, met diepgaande en intieme portretten van vijf heel specifieke, iconische dieren, hun familie en hun omgeving. Bij vier daarvan gaat het effectief over individuele dieren die gedurende een lange periode worden gevolgd: een chimpansee, een leeuwin, een Afrikaanse wilde hond en een tijger. De vijfde diersoort is een kolonie koningspinguïns. Vanaf donderdag 27 december. Meer informatie vindt u hier.

Begin januari is er de nieuwe driedelige reeks Louis Theroux’s Altered States. Daarin gaat de grootmeester van de participerende onderzoeksjournalistiek op zoek naar nieuwe manieren waarop de Amerikaanse samenleving omgaat met geboorte, liefde en dood. In Californië onderzoekt hij de nieuwe ‘adoptie-industrie’, waarbij vrouwen hun baby’s na de geboorte voor tienduizenden dollars ‘verkopen’ aan adoptiefamilies. Hij gaat ook na hoe ‘zelfhulpgroepen’ mensen helpen om op wettelijke manier euthanasie te plegen. En hij toont hoe in bepaalde Amerikaanse milieus ‘polyamorie’ in de praktijk wordt gebracht en mensen dus gelijktijdig en in alle transparantie verschillende relaties hebben.

© BBC
© BBC

In het ‘true crime’ genre zijn er opmerkelijke reeksen over de ontvoerde en controversiële miljonairsdochter Patty Hearst (The Radical Story of Patty Hearst) en hippiesekteleider Charles Manson (Inside the Manson Cult: The Lost tapes).

Geschiedenis komt onder meer aan bod in het tweeluik Shadows of War (op maandag 7 en 14 januari), dat de Tweede Wereldoorlog bekijkt vanuit Russisch perspectief, en later dit voorjaar Apocalypse: The War of the Worlds, een zesdelige reeks over de Koude oorlog tussen 1945 en 1991, van de makers van de succesvolle Apocalypse-reeksen over de Eerste en Tweede Wereldoorlog.

Op donderdag zijn er muziekdocumentaires, te beginnen, op 3 januari, met het gloednieuwe portret van kleinkunsticoon Jan De Wilde, die op 1 januari 75 jaar wordt en op 13 januari een nieuwe concerttour begint in de AB. Dag meneer De Wilde schetst zijn leven en werk aan de hand van recente livefragmenten, archiefbeelden en getuigenissen van getrouwen, generatiegenoten en bewonderaars, onder wie Urbanus, Bart Peeters,  Hugo Matthysen, Kris De Bruyne, Della Bosiers en Gust De Coster.

Helemaal nieuw is ook John & Yoko: Above us only Sky, over het ontstaan van het iconische Imagine-album, en over de samenwerking en de relatie tussen John Lennon en Yoko Ono. De makers konden daarbij exclusief gebruik maken van het uitgebreide Lennon-archief. Later volgen ook nog documentaires over Lynyrd Skynyrd, The Scabs (Belpop), BB King en David Bowie (First Five Years).   

Op zondag gaat Canvas met Ben Fogle op zoek naar survivalexperten in Where the Wild Men Are en met Kate Humble naar straffe vrouwen in Extreme Women. Er zijn cultuurdocumentaires, onder meer over Van Gogh (Stealing Van Gogh), over synagogen en moskeeën; en auteursdocumentaires over o.a. Apollo 8, over de doodstraf (The Penalty) en over een Koerdische ontmijner (The Deminer).

In de vijfdelige reeks On the road zonder Jack reist documentairemaker Luc Vrydaghs dwars door het Amerika van Donald Trump. De titel verwijst naar het beroemde boek van Jack Kerouac. In de reeks rijdt Vrydaghs in een oude chevrolet van Miami tot Seattle. Onderweg maakt hij portretten van doorsnee Amerikanen en praat hij met hen over onder meer politiek, geloof, racisme, drugsverslaving, enz. Het resultaat is een eigenzinnige en kaleidoscopische mix van impressies over een samenleving waarin de ‘American Dream’ voor velen een nachtmerrie is geworden.


Film

Ook in zijn filmprogrammering gaat Canvas op zoek naar topkwaliteit. Niet zozeer kaskrakers, maar kwaliteitsfilms die net dat tikje anders zijn. Hun meerwaarde zit in de sterke verhalen, aansprekende thema’s, grote regisseurs, bekende acteurs, of een combinatie daarvan. Vaak zijn het bekroonde films en zendt Canvas ze als eerste uit in Vlaanderen.

De film op vrijdag gaat onder de noemer ‘Cinema Canvas’. Dit voorjaar is er onder meer het subtiele liefdesdrama 45 Years, bekroond met een dubbele Zilveren Beer voor beide hoofdrolspelers Charlotte Rampling en Tom Courtenay. Andere blikvangers zijn Fien Trochs ophefmakende coming-of-age-film Home, Oscar-winnaar Moonlight van Barry Jenkins en Gouden Palm-winnaar I Daniel Blake van Ken Loach, stuk voor stuk Vlaamse televisiepremières. Verder ook klassiekers als Carlito’s Way (van Brian De Palma) en Hotel Rwanda (25 jaar na de genocide).

Home (Fien Troch)  © Prime Time
Home (Fien Troch)  © Prime Time

De cinefiele film krijgt een plaats op zaterdag, met films uit de hele wereld. Zo is er de straffe Duitse ‘one take’ thriller Victoria (van Sebastian Schipper), de charmante Ijslandse komedie Virgin Mountain en El Club, een Chileense aanklacht tegen misbruik in de kerk. Naar aanleiding van het wereldfilmfestival Mooov in april programmeert Canvas films uit Kirgizië (Centaur), India (Parched), Guatemala (Ixcanul) en Finland (Sami Blood).

Centaur  ©  Asap Films
Centaur  ©  Asap Films

Canvas blijft ook ruimte maken voor het waardevolle genre van de kortfilm, elke zondag na de auteursdocumentaire, omstreeks 23.00 u..


Canvas online

Canvas is meer dan alleen maar televisie en heeft ook een belangrijke digitale pijler. Canvas.be brengt uitgebreide info en exclusieve en complementaire extra’s bij de tv-programma’s, maar er zijn ook allerlei andere online initiatieven, zowel op de website als op de sociale media.

Zo brengen Canvas en Canvas online dit voorjaar een thematisch aanbod rond 15 jaar Facebook (januari) en het klimaat (maart). Op 4 februari viert Facebook z’n 15de verjaardag. Naar aanleiding daarvan maakte Tim Verheyden voor Canvas de driedelige documentaire Facebook en ik.  Maar ook Canvas online viert mee. Zowel op Facebook als via de andere sociale kanalen telt Canvas af naar de verjaardag. Tegelijk probeert Canvas online ‘the social network’ beter te leren kennen. Wat geef je bijvoorbeeld, al dan niet bewust, van jezelf prijs als je een Facebook-account aanmaakt? En kan dat kwaad? Tim Verheyden zoekt het uit voor Canvas online. De digitale redactie van Canvas gaat ook op zoek naar persoonlijke verhalen van Facebookgebruikers. Hoe heeft Facebook een impact gehad op hun leven? Daarnaast beantwoorden experten enkele ‘Grote Vragen’ over sociale media en hun invloed op mens en maatschappij.

De populaire rubriek Canvas Curiosa brengt wekelijks boeiende verhalen, artikels, reportages uit de wereld van kunst, cultuur, geschiedenis en wetenschap. Van een Merovingische grafvondst in het College van Maasmechelen over de Zeepoliepen van de Japanse keizer in het Brusselse Dino-museum, Vermeer en Van Eyck als inspiratie voor The Handmaid’s Tale tot de Heilige Voorhuid van Christus in de kathedraal van Antwerpen. Maar de makers van deze rubriek geven deemoedig toe dat ze niet alles weten. Daarom vragen ze nu de hulp van het publiek. Wie een onderwerp wil voorstellen voor een leuk artikel of een straffe reportage in de stijl van de Canvas Curiosa kan zijn/haar tip aan de redactie bezorgen via curiosa@canvas.be

Speel het hard gaat dit voorjaar naar zijn ontknoping. Deze zoektocht naar muzikaal talent is exclusief online te volgen. Amateurmuzikanten werden uitgedaagd om een jaar lang hun favoriete concerto in te studeren. Via een grote online wedstrijd maken ze kans om in april 2019 samen met het gerenommeerde orkest Brussels Philharmonic op te treden op een groot podium. Thomas Vanderveken is het gezicht van deze wedstrijd.

Thomas Vanderveken werkt ook aan een nieuw programma waarin hij het spoor volgt van schilderijen van Rubens, Van Eyck en Bruegel doorheen heel Europa en zelfs daarbuiten. Het programma zelf start pas in het najaar, maar de opnames zijn nu al aan de gang en Thomas maakt van de gelegenheid gebruik om in diverse steden op zoek te gaan naar allerhande cultuurtips. In Thomas zoekt meesterwerk houdt hij ons via vlogs op de hoogte van zijn speurtocht naar bijzondere cultuurverhalen.

Het format Grote vragen wordt verder uitgebouwd en Cinema Canvas  gaat dieper in op het filmaanbod van Canvas.

 Canvas.be geeft ook kijktips voor Canvas-programma’s op VRT NU, soms zelfs in preview.

Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas
Over Canvas

Meer informatie

Voor pers en stakeholders
Anne Stroobants
02 741 51 63
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het persportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Canvas
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos