Cinema Canvas opnieuw op tournee

Cinema Canvas opnieuw op tournee

12 films in 4 Vlaamse steden - de hele maand juli

Maandag 4 juni 2018 — Goed nieuws voor de filmliefhebbers: Cinema Canvas is terug van … nooit weggeweest. Cinema Canvas was het afgelopen jaar immers de overkoepelende naam van de vrijdagavondfilms op Canvas. Maar deze zomer wordt Cinema Canvas net als vorig jaar opnieuw een rondreizend filmfestival.

Juli wordt dé Cinema Canvas-maand. Drie keer per week presenteert Canvas een topfilm. Op tv én op een groot scherm op een sfeervolle locatie in telkens een andere stad in een andere provincie: Knokke, Dendermonde, Mechelen en Aarschot. Elke filmvoorstelling wordt voorafgegaan door een inleidend gesprek met een bekende filmliefhebber die de film gekozen heeft, en een filmexpert van Canvas.

Het concept is lichtjes gewijzigd in vergelijking met vorig jaar: de inleidingen op Canvas worden niet rechtstreeks uitgezonden vanop de locaties, maar werden allemaal vooraf opgenomen in de recent herondekte cinema De National in Antwerpen, een honderd jaar oude bioscoop in de Seefhoek. Michaël Pas is telkens de gastheer. De live intro’s op locatie gebeuren door dezelfde gasten en experten als op Canvas, maar de eerste twee weken (in Knokke en Dendermonde) is Klara-presentatrice Greet Samyn de gastvrouw, terwijl Michaël Pas de laatste twee weken voor zijn rekening neemt (in Mechelen en Aarschot).

De vijf filmexperten van Canvas zijn: Anke Brouwers (docent aan de Universiteit Antwerpen en School of Arts Gent), Lisa Colpaert (curator bij Cinea en doctorandus aan de University of the Arts London), Patrick Duynslaegher (artistiek directeur Film Fest Gent en voormalig filmjournalist en hoofdredacteur Knack Focus), Wouter Hessels (docent aan RITCS Brussel en Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen) en Gertjan Willems (filmwetenschapper aan de Universiteit Gent).

Hieronder vindt u een overzicht van de locaties, de films en de panels:

 Knokke

  • Woensdag 4 juli: JFK (Oliver Stone, 1991), de keuze van Adil El Arbi  / expert: Anke Brouwers
  • Donderdag 5 juli: The Apartment (Billy Wilder, 1960), de keuze van Joris Hessels / expert: Wouter Hessels
  • Vrijdag 6 juli: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Andrew Dominik, 2007), de keuze van Felix Van Groeningen / expert: Anke Brouwers

Presentatie: Greet Samyn op locatie en Michaël Pas op Canvas

Dendermonde

  • Woensdag 11 juli: 12 Angry Men (Sidney Lumet, 1957), de keuze van Charlotte Vanhecke / expert: Patrick Duynslaegher
  • Donderdag 12 juli: Pauline à la Plage (Eric Rohmer, 1983), de keuze van Arne Sierens / expert:  Patrick Duynslaegher
  • Vrijdag 13 juli: The Return (Andrej Zvjagintsev, 2003), de keuze van Gilles Coulier / expert:  Anke Brouwers

Presentatie: Greet Samyn op locatie en Michaël Pas op Canvas

Mechelen

  • Woensdag 18 juli: Le Fils (Jean-Pierre en Luc Dardenne, 2002), de keuze van Matteo Simoni / expert: Wouter Hessels
  • Donderdag 19 juli: A Hard Day’s Night (Richard Lester, 1964), de keuze van Marc Didden / expert: Lisa Colpaert
  • Vrijdag 20 juli: Pan’s Labyrinth (Guillermo del Toro, 2006), de keuze van Malin-Sarah Gozin / expert: Lisa Colpaert   

Presentatie: Michaël Pas op locatie én op Canvas

Aarschot

  • Woensdag 25 juli: The Thin Red Line (Terrence Malick, 1998), de keuze van Christina Vandekerckhove / expert: Gertjan Willems  
  • Donderdag 26 juli: Yol: The Full Version (Yılmaz Güney, 2017), de keuze van Sahim Omar Kalifa / expert: Gertjan Willems
  • Vrijdag 27 juli: Toni Erdmann (Maren Ade, 2016), de keuze van Natali Broods / expert: Gertjan Willems

Presentatie: Michaël Pas op locatie én op Canvas

Cinema Canvas is er in juli elke woensdag, donderdag en vrijdag op Canvas én op locatie, vanaf woensdag 4 juli. Op Canvas begint Cinema Canvas telkens om 21.15 uur. De voorstellingen op locatie beginnen om 19.00 of 20.00 uur.

Inschrijven voor de filmvoorstellingen op locatie kan via canvas.be of via de website van de organiserende steden.

Meer informatie over de films, de panels en de locaties via ‘Lees meer’

Voor een interview: mail naar interviews@vrt.be

Knokke – 4 tot 6 juli

De eerste week van juli is Cinema Canvas te gast in Knokke op BMW ARTVILLE.  Deze unieke setting met zicht op zee bestaat uit twee architecturale houten paviljoenen met ruime glaspartijen en een zonovergoten strandterras. Een uitgelezen plek om deze nieuwe tournee van Cinema Canvas te beginnen. 

Inschrijven via canvas.be of www.bmwartville.be  
Locatie:recht tegenover het Casino van Knokke-Heist (Zeedijk Albertstrand 509, 8300 Knokke-Heist)
Deuren: 20.00 u.

Woensdag 4 juli: JFK
de keuze van Adil El Arbi

JFK is een Amerikaanse film uit 1991 van Oliver Stone die een andere kijk geeft op de moord op president Kennedy. De visueel meeslepende thriller gaat dieper in op een complottheorie die voor het eerst werd uiteengezet in het boek On the trail of the assassins (1988) van officier van justitie Jim Garrison (in de film gespeeld door Kevin Costner). Volgens deze theorie zou de dood van Kennedy het werk geweest zijn van een complot van het leger en hooggeplaatste industriëlen die de Vietnamoorlog niet wilden opgeven. De film, met vertolkingen van onder andere Costner, Joe Pesci en Gary Oldman, won Oscars voor beste montage en beste fotografie.

Adil El Arbi is de helft van het regisseursduo Adil El Arbi – Bilall Fallah. Na successen zoals Black (2015) en Patser (2018) werd het duo meteen richting Hollywood gekatapulteerd waar ze tegen 2020 Bad Boys III draaien met Will Smith.  

Panel op Canvas: Michaël Pas, Adil El Arbi en Anke Brouwers
Panel op locatie: Greet Samyn, Adil El Arbi en Anke Brouwers

Donderdag 5 juli: The Apartment
de keuze van Joris Hessels

The Apartment, een film uit 1960 van Billy Wilder, is een scherpe sociale satire die het verhaal vertelt van C.C. Baxter (Jack Lemmon) en Fran Kubelik (Shirley MacLaine). De wat vereenzaamde maar ambitieuze klerk C.C. Baxter (Jack Lemmon) droomt van het hoger kader en stelt alles in het werk om zijn droom waar te maken. Hij leent zijn appartement uit aan zijn overspelige bazen om bij hen in een goed blaadje te komen en gaat indien nodig zelfs in het park slapen omdat zijn stekje op 67th Street het ideale liefdesnest is. Baxter heeft een boontje voor Fran, het liftmeisje. Dit maakt de situatie nog complexer, omdat Fran een affaire heeft met grote baas Sheldrake. The Apartment, met Billy Wilder, Jack Lemmon en Shirley MacLaine, won in 1960 Oscars voor Beste Film, Beste Regisseur en Beste Script.

Joris Hessels is theater-en televisiemaker, bekend van Iedereen Beroemd, Radio Gaga en theaterproducties bij onder meer Compagnie Cecilia. Hij is bovendien de broer van filmexpert Wouter Hessels.

Panel op Canvas: Michaël Pas, Joris Hessels en Wouter Hessels
Panel op locatie: Greet Samyn, Joris Hessels en Wouter Hessels

Vrijdag 6 juli: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
de keuze van Felix Van Groeningen

Deze film uit 2007 met Andrew Dominik als regisseur, katapulteert de kijker terug in de tijd, naar het jaar 1881. De Robin Hood van het Wilde Westen, Jesse James (vertolkt door Brad Pitt), is een levende legende. Zijn foto prijkt als dartsbord in kantoren van sheriffs in meer dan tien Amerikaanse staten en er staat een aanzienlijke prijs op zijn hoofd. Er is echter dringend nood aan nieuw bloed: Jesse is uitgeput door zijn eigen legende en de groep rondom hem is op sterven na dood. Robert Ford (Casey Affleck), jongere broer van een van de bendeleden, heeft van jongs af aan een ongewoon grote adoratie voor Jesse en sluit zich aan bij de groep. De focus op innerlijke drijfveren en donkere demonen in plaats van geweerschoten en kruitdampen maken van deze film een atypische western. Het acteerwerk van Affleck en de fotografie van Roger Deakins werden genomineerd voor een Oscar.

Felix Van Groeningen heeft met De helaasheid der dingen (2009) en The Broken Circle Breakdown (2016) al twee Vlaamse klassiekers achter zijn naam en vanaf 12 oktober is zijn eerste Hollywoodproject Beautiful Boy in de zalen te zien.

Panel op Canvas: Michaël Pas, Felix Van Groeningen en Anke Brouwers
Panel op locatie: Greet Samyn, Felix Van Groeningen en Anke Brouwers

 

Dendermonde – 11 tot 13 juli

In Dendermonde vindt Cinema Canvas zijn stek in de stadstuin van Cultuurcentrum Belgica, met een reputatie als zomerbar en algemeen bekend als ‘de Jardin’. Deze sfeervolle binnentuin in hartje Dendermonde wordt ook dit jaar opengesteld als gezellig zomerterras met heel de zomer door een aangepaste ambiance.
Inschrijven via canvas.be of www.ccbelgica.be
Locatie: Tuin Cultuurcentrum Belgica, Kerkstraat 28, 9200 Dendermonde
Deuren: 19.00 u

Woensdag 11 juli: 12 Angry Men
de keuze van Charlotte Vanhecke

12 Angry Men, een film uit 1957 onder regie van Sidney Lumet, is een claustrofobische rechtbankthriller die zich quasi volledig afspeelt binnen één ruimte. Een jonge Puertoricaan die wordt beschuldigd van de moord op zijn vader, lijkt gedoemd om veroordeeld te worden, al moet het eindoordeel van de jury wel unaniem zijn. Maar als de jury zich terugtrekt voor beraad, is er bij de twaalf leden één die niet overtuigd is van zijn schuld: ‘jurylid nummer 8’ (Henry Fonda). Stukje bij beetje brengt hij de anderen aan het twijfelen over hun makkelijke en vooringenomen conclusie. Tot op vandaag is deze film een van de onbetwiste hoogtepunten van de rechtbankfilm, met Oscarnominaties voor beste film, regisseur en script.

Charlotte Vanhecke is regisseur en de vrouw achter humorprogramma’s Loslopend Wild (Eén) en Kafka (VTM).

Panel op Canvas: Michaël Pas, Charlotte Vanhecke en Patrick Duynslaegher
Panel op locatie: Greet Samyn, Charlotte Vanhecke en Patrick Duynslaegher

Donderdag 12 juli: Pauline à la Plage
de keuze van Arne Sierens

Pauline à la Plage uit 1983 is de derde film uit de reeks Comédies et proverbes van Eric Rohmer. Hij speelt zich af in een Normandisch badplaatsje. Pauline (Amanda Langlet) en haar pas gescheiden nicht Marion (Arielle Dombasle) brengen er een korte vakantie door. Allebei krijgen ze al snel te maken met liefdesperikelen. Marion trekt de aandacht van een oude vlam én van een oudere, cynische man. Pauline ontmoet een leuke jongen van haar eigen leeftijd. De wensen en verlangens, de relationele misverstanden en het onophoudelijke gefilosofeer van de personages over de liefde worden in de bekende Rohmer-stijl verbeeld: delicaat sensuele, eenvoudig mooi belichte dialoogkunst.  

Arne Sierens is theatermaker en regisseur. Hij schreef samen met Felix Van Groenigen de scenario’s van Dagen zonder lief (2007) en Belgica (2016).

Panel op Canvas: Michaël Pas, Arne Sierens en Patrick Duynslaegher
Panel op locatie: Greet Samyn, Arne Sierens en Patrick Duynslaegher

Vrijdag 13 juli: The Return
de keuze van Gilles Coulier

The Return, een film uit 2003 van de toen debuterende regisseur Andrej Zvjagintsev vertelt het verhaal van Andrej en Ivan, twee tieners wiens vader plotseling voor de deur staat na twaalf jaar afwezigheid. Zonder enige uitleg of excuses neemt hij hen mee op vakantie naar een afgelegen eiland in het noorden, waar hij hen onderwerpt aan een reeks proeven van haast mythische proporties. Zvjagintsev werd op het filmfestival van Venetië bekroond met de Gouden Leeuw. De prijzenslag werd echter overschaduwd door de dood van een van de hoofdrolspelers (Vladimir Garin, die Andrej vertolkt), die een sprong van een toren naast een meer niet overleefde: een bizarre en tragische echo van de proloog van de film.

Gilles Coulier is een jong toptalent en regisseur van het nu al legendarische Bevergem (2015) en De Dag (2018, samen met Dries Vos). Vorig jaar maakte hij zijn langspeeldebuut met Cargo.

Panel op Canvas: Michaël Pas, Gilles Coulier en Anke Brouwers
Panel op locatie: Greet Samyn, Gilles Coulier en Anke Brouwers

 

Mechelen – 18 tot 20 juli

Deze week is Cinema Canvas te gast in Mechelen, in het unieke, nostalgische decor van Wagenoord.  De voormalige Festraets-garage in de Maurits Sabbestraat is nu omgevormd is tot eetbar, co-werkplek en eventhal. Wie Filmhuis Mechelen kent, weet dat niet alleen de films maar ook de omkadering én de nababbel er altijd de moeite zijn, en dat er voor aangepaste hapjes, drankjes en muziek gezorgd wordt.
Inschrijven via canvas.be of www.filmhuismechelen.be  
Locatie: Wagenoord, Maurits Sabbestraat 123 in Mechelen
Telkens vanaf 20.00 u.

Woensdag 18 juli: Le Fils
de keuze van Matteo Simoni

Le Fils is een film uit 2002 van de gebroeders Dardenne. Centraal in de film staat Olivier (Olivier Gourmet), een leraar houtbewerking. De stugge man probeert een groepje pubers met veel toewijding het timmermansvak bij te brengen. Alles verandert wanneer Francis (Morgan Marinne) zich aanmeldt in het atelier: de nieuwe leerling, een jeugddelinquent die pas vrijgelaten is uit de gevangenis, maakt iets los in Olivier. Hij wil Francis geen krediet geven en gedraagt zich zeer vreemd: hij achtervolgt hem en dringt zelfs zijn slaapkamer binnen. Gourmet, de enerverende camera en een reeks veelzeggende details tillen de kijker naar een zinderende finale. Het Filmfestival van Cannes bekroonde Gourmet tot beste acteur.

Matteo Simoni is Vlaams acteur en stichtend lid van theatergezelschap FC Bergman. Simoni is vooral bekend dankzij zijn televisierollen in Safety First (als Smos) en Callboys (als Devon), maar ook door films zoals Marina (2013) en Patser (2018). In februari van dit jaar werd hij op het Filmfestival van Berlijn verkozen tot één van de tien meest beloftevolle acteurs aan het Europese filmfirmament.

Panel op Canvas: Michaël Pas, Matteo Simoni en Wouter Hessels
Panel op locatie: idem

Donderdag 19 juli: A Hard Day’s Night
de keuze van Marc Didden

A Hard Day’s Night, een film van Richard Lester uit 1964, is een wervelende komedie rond The Beatles, in het midden van de Beatlemania. De film bestrijkt 36 volle uren waarin het viertal zich met management en McCartney’s opa per trein en auto naar een Londense televisiestudio begeven. Achtervolgd door gillende meisjes (echte fans) vermaken de vier zich met een niet aflatende reeks kwajongensgrappen. Uiteraard is de film ook tot de rand gevuld met hits.

Marc Didden is rockjournalist, filmdocent, publicist, columnist maar uiteraard ook regisseur en scenarist. Hij regisseerde onder andere Brussels by Night (1983) en Mannen Maken Plannen (1993) en hij schreef series zoals De Smaak van De Keyser (2008) voor VRT.

Panel op Canvas: Michaël Pas, Marc Didden en Lisa Colpaert
Panel op locatie: idem

Vrijdag 20 juli: Pan’s Labyrinth
de keuze van Malin-Sarah Gozin

Spanje, 1944. Het elfjarige meisje Ofélia gaat met haar hoogzwangere, ziekelijke moeder naar het noorden van het land. Daar maakt haar stiefvader, kapitein Vidal (Sergi López), jacht op een groep partizanen die zich tegen de dictatuur van Franco verzet. Ofélia probeert te ontsnappen uit de onaangename realiteit en trekt zich terug in een mythische droomwereld, bevolkt door elfen en andere vreemde wezens. Faun Pan geeft haar opdrachten die ze met veel doorzettingsvermogen uitvoert. In de bovenwereld zetten de meid en de dokter van Vidal hun leven op het spel door als koerier en informant te fungeren voor de rebellen. Dit gruwelijk sprookje voor volwassenen uit 2006 van Guillermo Del Toro (ondertussen vooral bekend van The Shape of Water), won Oscars voor make-up, art direction en camerawerk.

Malin-Sarah Gozin is scenarioschrijver en bedenker van het alom bejubelde Clan (2012), Connie & Clyde (2013) en Tabula Rasa (2017, samen met Jonas Govaerts).

Panel op Canvas: Michaël Pas, Malin-Sarah Gozin en Lisa Colpaert
Panel op locatie: idem

 

Aarschot – 25 tot 27 juli

De laatste week van juli trekt Cinema Canvas naar Aarschot, meer bepaald naar De Haven
De voormalige bedrijfsgebouwen van drankenproducent en bierbottelarij Cristal Monopole in Aarschot krijgen vanaf deze zomer een tweede leven als ‘De Haven’. De Haven is een nieuwe ontmoetingsplek waar tal van culturele verenigingen, initiatieven en ondernemers in Aarschot kunnen aanmeren. Meer dan een eeuw lang stroomden, bruisten en borrelden hier heel wat liters water en bier. De bedrijfsgebouwen stonden sinds 2014 leeg, maar Zomerbar Kamp A wil samen met verschillende partners van dit stukje Aarschotse erfgoed opnieuw een plek maken waar het bruist en borrelt van initiatief en creativiteit.
Cinema Canvas in Aarschot is een initiatief van Kamp A vzw, CC Het Gasthuis en Stad Aarschot.
Inschrijven via canvas.be of www.havenaarschot.be
Locatie: De Haven, Demerstraat 21, 3200 Aarschot
Deuren: 20.00 u

Woensdag 25 juli: The Thin Red Line
de keuze van Christina Vandekerckhove

The Thin Red Line (1998) toont andermaal hoe regisseur Terrence Malick de natuur centraal stelt in zijn werk. In al zijn films zijn de personages op zoek naar zichzelf en in de natuur kunnen ze tot rust komen. Na 20 jaar stilte keerde Malick (Badlands, Days of Heaven) in 1998 terug met deze betoverende elegie over de slag om het eiland Guadalcanal tijdens de Tweede Wereldoorlog. Malick maakt er iets aparts van door inzicht te geven in de gedachten van de Amerikaanse soldaten, vertolkt door onder meer Jim Caviezel, Woody Harrelson, Nick Nolte en Sean Penn. De oorlogsscènes worden voortdurend onderbroken door lyrische beelden van de natuur op het eiland en poëtische mijmeringen in de voice-over. De film won de Gouden Beer van Berlijn in 1999 en was goed voor zeven Oscarnominaties.

Christina Vandekerckhove is cineaste, bekend van onder andere De Nada (2015), de muzikale roadmovie die ze samen met Daan Stuyven maakte. Ze oogstte heel wat lof voor Rabot, een documentaire waarmee ze vorig jaar de publieksprijs won op het Film Fest Gent en die later dit jaar te zien is op Canvas.

Panel op Canvas: Michaël Pas, Christina Vandekerckhove en Gertjan Willems
Panel op locatie: idem

Donderdag 26 juli: Yol: The Full Version
de keuze van Sahim Omar Kalifa

Yol: The Full Version (2017) is gebaseerd op de Turkse film Yol uit 1982 van Yilmaz Güney. Het scenario werd door hem geschreven en geregisseerd door Serif Gören, omdat Güney in de gevangenis zat. Na zijn ontsnapping nam hij de negatieven van de film mee tijdens zijn vlucht uit Turkije en maakt hij de film af. Yol werd bekroond met de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes, maar in Turkije was hij verboden vanwege het vermeende negatieve beeld dat van het land werd geschetst. Turkije werd in die tijd geregeerd door een militaire dictatuur. Nog controversiëler was het gebruik van de Koerdische taal, muziek en cultuur in de film, hetgeen destijds verboden was.

De film vertelt het verhaal van vijf Turkse gevangenen die verlof krijgen en naar huis terugkeren. Hun belevingen onderweg vormen de leidraad voor de film. Ze schetsen een beeld van de Turkse samenleving, de drukkende moraal waaronder de inwoners gebukt gaan en vooral de positie van de Turkse vrouw. Is de vrijheid buiten de gevangenismuren niet net zo beperkt als erbinnen? Na intensief speurwerk werd in 2017 een nieuwe versie van de film uitgebracht: Yol: The Full Version. De film, met filmmateriaal dat verloren werd gewaand, werd bewerkt volgens het plan van Güney en voltooid ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag.

Sahim Omar Kalifa is een regisseur die naam maakte met Oscargenomineerde kortfilms Baghdad Messi (2012) en Bad Hunter (2013). Vorig jaar won hij met zijn langspeeldebuut Zagros meteen de Grote Prijs op het Film Fest Gent.

Panel op Canvas: Michaël Pas, Sahim Omar Kalifa en Gertjan Willems
Panel op locatie: idem

Vrijdag 27 juli: Toni Erdmann
de keuze van Natali Broods

Toni Erdmann, een tragikomische film uit 2016 van Maren Ade, vertelt het verhaal van een vader die zich probeert te verzoenen met zijn dochter. Winfried Conradi (Peter Simonischek) is het archetype van de eeuwige grappenmaker: hij houdt iedereen op het ziekelijke af voor de gek. Na de dood van zijn hond reist hij naar zijn dochter Ines (Sandra Hüller), een drukke zakenvrouw in Boekarest. Winfried probeert hun moeilijke relatie te herstellen en komt, vermomd als de freelancecoach Toni Erdmann, het leven van Ines binnen. De film groeide uit tot dé sensatie van het Filmfestival van Cannes en de European Film Awards, en haalde een Oscarnominatie voor beste niet-Engelstalige film binnen.

Natali Broods is actrice, bekend van theater en films zoals S. (1998) en Façades (2017). Daarnaast speelde ze ook mee in reeksen als Met Man en Macht (2013) en Tabula Rasa (2017). Binnenkort is ze te zien in Over Water, de nieuwe fictiereeks van Tom Lenaerts.

Panel op Canvas: Michaël Pas, Natali Broods en Gertjan Willems
Panel op locatie: idem

Michaël Pas in cinema De National - (c) VRT
Michaël Pas, Adil El Arbi en Anke Brouwers in cinema De National - (c) VRT
Greet Samyn - (c) Joost Joossen
Affiche JFK
Affiche The Apartment
Affiche The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
CC Belgica in Dendermonde - (c) Freya De Corte
Affiche 12 Angry Men
Affiche Pauline à la plage
Affiche The Return
Wagenoord in Mechelen
Affiche Le fils
Affiche A Hard Day's Night
Affiche Pan's Labyrinth
De Haven in Aarschot
Affiche The Thin Red Line
Affiche Yol
Affiche Toni Erdmann
Anke Brouwers - (c) VRT
Lisa Colpaert - (c) VRT
Patrick Duynslaegher - (c) VRT
Wouter Hessels - (c) VRT
Gertjan Willems - (c) VRT
Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas