Off the record met Lander Gyselinck: “Elke plaat vertegenwoordigt een hele scene”

Off the record met Lander Gyselinck: “Elke plaat vertegenwoordigt een hele scene”

zondag 11 september

Vrijdag 2 september 2016 — In de tweede reeks van Off the record geven opnieuw acht topmuzikanten een exclusieve inkijk in hun platenkast en vertellen ze vol begeestering over hun meest cruciale invloeden. In de tweede aflevering is dat drummer en componist Lander Gyselinck (°1987).

Hij is in korte tijd uitgegroeid tot een gevestigde waarde in de Belgische en internationale jazz- en improvisatiescene. Niet zelden wordt zijn naam vergezeld van adjectieven als geniaal en virtuoos. In Off the record vertelt hij zijn muzikale mosterd heeft gehaald. Op zondag 11 september om 22.00 u. op Canvas en canvas.be.

 

“De platen waarnaar ik teruggrijp zijn heel duidelijke ankerpunten. Het is natuurlijk hartverscheurend om daarin een selectie te moeten maken, maar één gekozen vinyl vertegenwoordigt een hele scene van andere muzikanten en andere stromingen.
Lander Gyselinck

Lander. Een muzikant als geen ander

Lander studeert Jazz aan het Conservatorium van Gent en Brussel en doet daar nog een jaar bovenop aan de prestigieuze New School for Jazz and Contemporary Music in New York.

In 2007 richt hij met pianist Bram De Looze en bassiste Anneleen Boehme LABtrio op. LABtrio laat zich al snel opmerken door zijn mix van jazzimprovisatie en elektronische muziek. Amper een jaar later wint het trio een CD-opname op het festival Tremplin Jazz d’Avignon, de eerste in een rist gerenommeerde prijzen. In 2015 opent LABtrio met The NY Project de vierendertigste editie van Jazz Middelheim.

Ook voor STUFF., het andere project rond Lander Gyselinck, staan de sterren in 2015 uitgesproken gunstig. STUFF. is vijf jaar eerder ontstaan uit jamsessies van enkele bevriende muzikanten in de kelders van café de White Cat in Gent. Het Gent-Antwerpse kwintet combineert jazz met hiphop en elektronica en weet zijn publiek zodanig te overdonderen dat het wordt uitgeroepen tot dé live revelatie van 2015.  Van kunstenaar Rinus Van de Velde die hen een  houtskoolontwerp voor de hoes van hun debuutalbum cadeau doet, tot de toonaangevende BBC Radio DJ, Gilles Peterson, die hen tipt op Twitter; iedereen lijkt te vallen voor de uiterst dansbare en funky grooves van STUFF.

Niet onlogisch dus dat Lander een MIA voor beste muzikant van 2015 binnenrijft. Eerder won hij ook al de Toots Thielemans Jazz Award en de SABAM Youth and Music Award. Toch is Lander niet echt met erkenning bezig; als hij zich maar kan amuseren en zichzelf uitdagen. Dat doet hij in projecten als Kris Defoort Trio, BeraadGeslagen, het Ragini Trio, zijn New Yorkse band Howard Peach en zijn soloproject Known Alone.

Ondanks die overvolle agenda vindt Lander Gyselinck toch de tijd om voor Off the record in zijn platenkast te duiken en op zoek te gaan naar de albums die hem artistiek hebben gevormd.

 

De mijlplaten van Lander

The Meters: piepende drumpedalen
“Toen ik acht was, nam mijn vader me mee naar de Bilbo, een platenwinkel in Gent. Terwijl m’n vader de platenbakken doorzocht, viel mij vooral de muziek op de achtergrond op. Die wou ik hebben. Het bleken The Meters te zijn met het nummer Cissy Strut. Achteraf kwam ik te weten dat The Meters een sessieband was die door bekende namen als Robert Palmer en Dr. John werd ingehuurd om hun muziek in te spelen.
Het is natuurlijk ook de charme van de seventies, die muziek klonk zo warm. Je hoort het stoeltje van de drummer kraken, het gepiep in de basdrumpedaal. Een beetje nonchalant allemaal, maar die groove is geniaal. Of iets nu vuil klinkt of er is randlawaai, daar zijn ze niet mee bezig. Onlangs hoorde ik een DJ-set waar Cissy Strut tussen allemaal elektronische nummers werd gedraaid. Het viel mij op hoe goed dat nog steeds klinkt tussen al de super geproducete rest. Dat steekt er torenhoog bovenuit.”

Terry Bozzio: gigantisch drumstel
“Als kind was ik zot van Terry Bozzio, de drummer van Frank Zappa. Bozzio had een gigantisch drumstel. Dat wou ik ook, maar dan op microniveau. Ik wou ook een tweede basdrum, dus had ik aan een vriendje op school gevraagd of ik de zijne mocht. Ook al gebruikte ik die eigenlijk niet want dat is een andere techniek, maar het stond goed. Zo begon de klank van Bozzio in mijn drumstel te kruipen. Of althans in mijn verbeelding.”

Frank Zapp : hoek af
De gekheid van Frank Zappa’s muziek, of dat nu op ritmisch, melodisch of harmonisch vlak is, heeft mij op zeer jonge leeftijd getekend. Als ik mijn ogen dichtdoe terwijl ik naar bepaalde stukken luister, dan zie ik gewoon de speelplaats voor mij. Dat wil zeggen dat ik tussen acht en tien moet zijn geweest. Die muziek is ook heel krachtig en uitgesproken, die schept een enorme fantasie. Als ik melodieën schrijf zal daar altijd een hoek af zijn. Ik val ook wel voor mooie clichés, maar er moet toch ook een hoek af zijn. Die hoek komt zeker van Zappa.

Beastie Boys: licht obsessief
“Ik was zo gek van het nummer Sure shot van de Beastie Boys dat ik een cassette heb gemaakt met enkel Sure Shot. Op de A-kant tien maal Sure Shot en de B-kant idem dito. Redelijk geobsedeerd.”

John Martyn: zwak voor lyriek
“Drummers worden vaak geacht mathematische wonderen te zijn, maar dat klopt niet in mijn geval.
Ik ben meer op zoek naar een klank of een soort warmte. Ik hou wel van jazz en alle beatdingen, maar ik heb ook een enorm zwak voor lyriek of mooie melodieën. Iets dat een emotionele impact heeft. Dat vind ik zeker bij John Martyn.Het is geweten dat muziek die je als kind of jongere ervaart, het invloedrijkst zal zijn voor de rest van je leven. John Martyn lag altijd op bij ons thuis en heb ik dus van bij mijn geboorte gehoord. Die zal altijd een diepe indruk nalaten.”

Hudson Mohawke: brug tussen elektronica en jazz
Ik ben geen genregevoelig persoon. Hudson Mohawke past perfect in de jazzsectie van mijn bibliotheek. Mohawke slaat een brug tussen hiphop, jazz en elektronica. Hij heeft mij enorm geïnspireerd in mijn ontwikkeling als drummer. Voor mij is elektronica het meest progressieve genre, misschien wel progressiever als jazz. Ik denk dat die twee echt wel mekaars voedingsbodem zijn.

Oude en nieuwe bronnen
Cissy Strut, The Black Page,… die platen zitten heel hard in mij. Als je mij hoort spelen, dan voel je echt die bronnen. Nu is het de bedoeling verder te gaan op de hedendaagse elektronische muziek van Mohawke, Aphex Twin, Africa Hitech. Dat ik die meer op drums ga toepassen en er nieuwe muziek mee maak.”

 

Research en interviews: Lies Vanbrabant
Regie: Silvia Peeters/ Productie en eindredactie: Griet Boulat

 

De volgende afleveringen

Off the Record is ook te gast bij An Pierlé (pianiste/singer-songwriter/actrice), Baloji (MC/rapper/regisseur, o.a. Starflam), Nicolas Rombouts (bassist van o.a. Dez Mona, Guido Belcanto, Une soirée avec Claude François '69), Karen Willems (drumster van o.a. Yuko, Inwolves, Zita Swoon, Novastar), Rodrigo Fuentealba (gitarist/producer van o.a. Fifty Foot Combo, Manngold, Gabriel Rios, Novastar) en Ruben Block (zanger/gitarist Triggerfinger).

 

#offtherecord

Off the Record is een productie van Canvas

Off the record - Lander Gyselinck - (c) VRT
Off the record - Lander Gyselinck - (c) VRT
Off the record - Lander Gyselinck - (c) VRT
Off the record - Lander Gyselinck - (c) VRT
Off the record - Lander Gyselinck - (c) VRT
Off the record - Lander Gyselinck - (c) VRT