Skip to Content
Het voorjaar van Canvas: inspirerende verhalen over onderwerpen die ertoe doen

Het voorjaar van Canvas: inspirerende verhalen over onderwerpen die ertoe doen

21 december 2021 - Canvas kan terugblikken op een sterk najaar met spraakmakende en impactvolle programma’s rond belangrijke maatschappelijke kwesties als migratie, racisme, klimaat en mentaal welzijn. Canvas wil die lijn doortrekken en ook in het voorjaar een baken zijn voor al wie op zoek is naar inspirerende verhalen over onderwerpen die ertoe doen.

Canvas zet thema’s op de kaart en biedt de kijkers nieuwe inzichten met programma’s als Sekswerkers (met Gilles Decoster), Taxi Joris (met Joris Hessels), Bariloche (over gevluchte Vlaamse collaborateurs), De kinderen van Save (over de behandeling van Belgische metissenkinderen), De schandvlek van de eeuw (over chemische wapens in Syrië) en nieuwe reeksen van Therapie (over mensen met psychische problemen), FC United City Pirates (over diversiteit in het voetbal) en Als je eens wist  (over oudermishandeling). Het zijn programma's en thema's die ons uitdagen om onze blik te verruimen, en onszelf en ons wereldbeeld in vraag te stellen.

Zo maakt Canvas het verschil met compromisloze topcontent die de kostbare tijd van de kijkers waard is. Of het nu duidingsprogramma’s zijn of documentaires, cultuur of fictie, satire of sport: vroeg of laat kijk je Canvas.

Een selectie van foto's van de nieuwe programma's kunt u downloaden uit dit persbericht of via deze link.
Voor de programma's die al in januari beginnen, zijn meer foto's beschikbaar op het VRT-Fotoportaal.


Het voorjaar in het kort

Canvas presenteert dit voorjaar een aantal opmerkelijke human interest reeksen. Het nieuwe jaar wordt ingezet met vierdelige reeks Sekswerkers, waarin Gilles De Coster en zijn getuigen een inkijk geven in een doorgaans gesloten wereld waar nog veel taboes over bestaan. In Taxi Joris praat Joris Hessels met boeiende mensen terwijl hij hen met zijn taxi naar hun bestemming brengt. FC United City Pirates gaat over de gelijknamige voetbalclub die sport koppelt aan sociaal engagement en diversiteit. De tweede reeks van Therapie biedt dan weer een intieme en tegelijk discrete blik op de relatie tussen therapeuten en hun cliënten, deze keer zowel bekende als onbekende. Hilde Van Mieghem focust in de derde reeks van Als je eens wist op oudermishandeling.

Later dit voorjaar volgen nog een aantal straffe documentaire reeksen. In Bariloche vertelt Eric Goens het verhaal van Vlaamse collaborateurs die na de oorlog hun toevlucht zochten in Argentinië. De kinderen van Save belicht het lot van de kinderen van Belgische kolonialen en Afrikaanse moeders die eind jaren ’50 in België werden ondergebracht bij pleeggezinnen. In De schandvlek van de eeuw: chemische wapens in Syrië (werktitel) onderzoeken Rudi Vranckx en Inge Vrancken het gebruik van chemische wapens tijdens de burgeroorlog in Syrië: een oorlogsmisdaad die tot op vandaag onbestraft blijft.

Canvas zet ook in op cultuur. In de aanloop naar de uitreiking van de Ensors eind januari presenteert Michaël Pas Cinema Canvas, een talkshow over de Vlaamse film en fictie. Begin februari is er de Week van de Vlaamse muziek en tot zo lang lopen De Toots Sessies door.  Daarnaast zijn er onder meer de documentaire Pop Art (naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling in het S.M.A.K.) en specials over Arno (naar aanleiding van de Week van Vlaamse muziek) en de uitreiking van de allereerste Boon voor literatuur, de nieuwe Vlaamse prijs voor de beste Nederlandstalige boeken.

Naast sportverslaggeving, met onder meer de Europa League, brengt Canvas ook duiding en achtergrond bij de sport. Na bijna 13 jaar neemt Aster Nzeyimana de fakkel over van Frank Raes als presentator van Extra time, dat meteen ook een nieuw decor krijgt.  Maarten Vangramberen focust in een nieuwe reeks Wereldrecord op zes Belgische sportprestaties van wereldformaat en houdt ze tegen het licht van de sportwetenschap.

Canvas biedt ook opnieuw een uitgelezen selectie van sterke internationale fictie en documentaires:

Na afloop van The Handmaid’s Tale volgt op woensdag (vanaf 12/1) de Australische fictiereeks Fires, over de verwoestende bosbranden die het eiland teisterden in 2019-2020. Een heel ander verhaal is Domina, een Brits-Italiaanse reeks over het meedogenloze machtsspel in het oude Rome, bekeken vanuit het perspectief van Livia Drusilla, de vrouw van keizer Augustus. Later volgt Showtrial, een Britse reeks over het proces van een rijke en arrogante  studente die ervan wordt verdacht een minder welstellende medestudente te hebben vermoord.

Op zaterdag programmeert Canvas de volgende maanden misdaadreeksen met telkens een vrouwelijke speurder in een hoofdrol. In de Deense reeks Blinded: Those who Kill probeert Louise Bergstein op het eiland Funen en vijf jaar oude moord op te lossen. In de Britse serie Vigil (van de makers van Bodyguard en Line of Duty) onderzoekt politiedetective Amy Silva of er een verband is tussen een moord aan boord van een duikboot en een vergane vissersboot. En Katharina Huss is een politievrouw met een televisiestamboom: haar moeder Irene Huss was het titelpersonage in de gelijknamige reeks, gebaseerd op de boeken van Helene Tursten. Katharina volgt het voorbeeld van haar moeder en zet haar eerste stappen bij de polite van Göteborg in de nieuwe reeks Huss.

Topdocumentaires zijn er onder meer op dinsdag, met een tweeluik over de sluimerende spanning tussen Israël, Iran en de VSA (The Long War) en een driedelige reeks over Osama Bin Laden (The Inside Story). Op zondag onderzoekt The Secrets to Civilisation hoe grote beschavingen in de loop van de geschiedenis gemaakt en gekraakt werden door veranderingen in de natuur, het klimaat en het landschap. Brian Cox gaat nog enkele stappen verder en neemt ons in Universe mee op reis door de ruimte, van het licht van de zon tot de duisternis van de zwarte gaten.

En natuurlijk kan de Canvas-kijker ook dit voorjaar blijven rekenen op de duidingsprogramma’s, die zorgen voor context en achtergrond bij het nieuws: Terzake, De afspraak, De afspraak op vrijdag en Vranckx. Zij zijn het fundament van Canvas. De ideale wereld bekijkt de actualiteit dan weer vanuit een geheel eigen invalshoek.

Terugblik

Het afgelopen jaar speelde Canvas zijn eigenzinnige rol in het medialandschap met een onderscheidend kwaliteitsaanbod dat belangrijke thema’s op de kaart zette, het maatschappelijke debat initieerde en taboes doorbrak. Zo was er veel lof voor programma’s als Kinderen van de migratie (over de naoorlogse arbeidsmigratie), Het leven in kleur en FC United (over racisme in de Vlaamse samenleving en het voetbal), Wat houdt ons tegen? (over de klimaat- en natuurcrisis), Als je eens wist (over partnergeweld) of recent De prijs van de winnaar (over het mentale welzijn van topsporters) en Op slot (over de coronacrisis). Daarnaast waren er de aangrijpende wielerverhalen in Het Scheldepeloton (onderscheiden met de Ha! van Humo), de fictiereeks Albatros (bekroond met de Prix Europa) en de culturele portretreeksen Niemands meester, niemands knecht (over Johan Anthierens) en Charlatan (over Arno). Naast die ‘oude meesters’ zette Canvas ook jong muzikaal en artistiek talent in de kijker met De Toots Sessies en She’s Lost in Music.


De blikvangers in het voorjaar

Sekswerkers
Gilles De Coster praat met mensen die actief zijn in de seksindustrie

Story image

In de vierdelige reeks Sekswerkers praat Gilles De Coster met vijf vrouwen en drie mannen die actief zijn in de raamprostitutie, thuisontvangst, escortservice en onlinebranche. Ze kozen uit vrije wil voor hun beroep en getuigen in alle openheid over hun leven en werk. Een inwijding in mens en métier, zoals dat ook het geval was in de eerdere Canvas-reeksen met Gilles De Coster: Strafpleiters, Misdaaddokters, Procureurs en Strafrechters. Maar nu ruilt hij dus de paleizen van Justitie voor huizen van plezier.

In België zijn er naar schatting 25.000 sekswerkers aan de slag, van de straat tot het internet. Ze leveren hun erotische diensten vanuit diverse drijfveren, van geldnood tot adrenalinekick. De sekswerkers hebben een uniek venster op de seksuele zeden en levensverhalen van klanten uit alle sociale geledingen. Maar de jobvereisten zijn niet min. Het beroep vergt sterke empathie, ondernemerschap en een fysieke topconditie. Sekswerkers bieden lichamelijk genot te koop aan, maar ze moeten op hun hoede zijn voor soa’s en ongewenst klantengedrag. En bestand tegen het morele stigma rond betaalde seks. Bovendien hangt de schaduw van uitbuiting en mensenhandel over het beroep.

Sekswerkers is een productie van Woestijnvis voor Canvas
Vanaf maandag 10 januari om 21.20 u. op Canvas en VRT NU.
Meer informatie vindt u hier.

Therapie II
Een intieme blik op de gesprekken tussen cliënt en therapeut

Steeds meer mensen krijgen te maken met psychologische problemen. De cijfers waren al hoog maar de coronacrisis heeft alleen maar voor een toename gezorgd van angst- en depressieklachten, ook bij jongeren. Dat maakt de nood aan therapie prangender dan ooit. Het tweede seizoen van de bekroonde reeks Therapie biedt opnieuw een discrete inkijk in de therapieruimte van een aantal therapeuten. We volgen de verhalen van de cliënten, de problemen waar ze mee worstelen en de inzichten die ze krijgen tijdens de therapie. Het gaat daarbij onder meer over relationele en seksuele problemen, existentiële angsten, rouw, eenzaamheid en geluk.

Nieuw in deze tweede reeks zijn de getuigenissen van bekende Vlamingen, zoals Kevin Janssens, Evy Gruyaert, Bart Schols en Maaike Cafmeyer. Zij praten openhartig over hun therapie en hoe die hen geholpen heeft. Ze kregen te maken met dezelfde problemen als de cliënten en tonen hoe iedereen geconfronteerd kan worden met psychische problemen

Therapie is een productie van Panenka voor Canvas
Vanaf dinsdag 11 januari om 21.20 u. op Canvas en VRT NU.
Meer informatie vindt u  hier.

Taxi Joris
Joris Hessels brengt boeiende passagiers naar hun bestemming

Joris Hessels (Radio Gaga, Gentbrugge, De Weekenden) is taxichauffeur geworden. In Taxi Joris rijdt hij met zijn taxi het land door om een aantal zorgvuldig geselecteerde passagiers naar hun bestemming te brengen. Joris neemt zijn tijd voor de taxirit, luistert naar hun verhaal en pikt waar mogelijk een stukje van hun dagelijkse leven mee, op hun bestemming of thuis. Bovendien kunnen zijn passagiers verschillende keren een beroep op hem doen.

Zo is er Sander, die sinds z’n geboorte in een rolstoel zit en voor acteur studeert. Of Noa, een 26-jarige escorte. En Pater Kristiaan, de 92-jarige pastoor van de foorkramers die naar de kermis wil. Of Rudy die dagelijks naar de gevangenis pendelt waar zijn levenspartner langdurig vastzit. En euthanasie-arts Inge, die naar een patiënte moet die voor levensbeëindiging koos.

In de unieke setting van de taxi - een intieme bubbel waarbij chauffeur en passagier beiden voor zich uit kijken - rijden we met zijn allen mee met deze poëtische on-the-road vertelling.

Taxi Joris is een productie van De Chinezen voor Canvas
Vanaf woensdag 12 januari.
Meer informatie vindt u hier.

Cinema Canvas
Een talkshow met Michaël Pas over de Vlaamse film en televisie

Story image

Op 29 januari worden in het Casino Kursaal van Oostende de Ensors uitgereikt, de belangrijkste Vlaamse film- en televisieprijzen. Naar aanleiding daarvan presenteert Michaël Pas die week op Canvas de talkshow Cinema Canvas, vanuit kunstencentrum Kaap in Oostende. Michaël ontvangt vijf dagen lang gasten uit de Vlaamse film- en televisiesector. De laatste aflevering is helemaal gewijd aan het Gala van de Ensors en de laureaten van die avond.  Aansluitend bij de talkshow is er ook telkens een Vlaamse film op Canvas en ook Eén en VRT NU besteden die week extra aandacht aan de Vlaamse film.

In de eerste vier afleveringen (dinsdag 25 tot vrijdag 28 januari) van Cinema Canvas praat Michaël met zijn gasten over de Vlaamse filmindustrie, recente films en series, projecten die in de steigers staan en maatschappelijk relevante thema’s die aan die producties gelinkt zijn. Ze hebben het ook over filmen in coronatijd en kijken vooruit naar topproducties die op komst zijn. De centrale gasten zijn Jeroen Perceval, Dorothée Van Den Berghe, Sven De Ridder en Maaike Cafmeyer.

Op zaterdag 29 januari staat Cinema Canvas helemaal in het teken van het Gala van de Ensors dat die avond plaatsvindt. Michaël ontvangt de belangrijkste laureaten en blikt met reportages, rode-loperbeelden en interviews terug op het Gala.

Van dinsdag 25 tot zaterdag 29 januari omstreeks 22.00 u.

FC United City Pirates
Coming of age met voetbal en diversiteit

De eerste reeks van FC United  schetste het brede beeld van racisme en discriminatie in het Belgische voetbal. De tweede reeks focust op de Antwerpse club City Pirates op Linkeroever, die bewijst dat het anders kan en sport koppelt aan sociaal engagement en diversiteit. Een jaar lang volgen we coach Yves Kabwe en de beloftenploeg van City Pirates. Deze voetbalploeg, in de schaduw van de grootstad, brengt jonge, sterke karakters bij elkaar die vechten voor hun droom op het voetbalveld en in het leven.

De 18-jarige talenten dromen van een toekomst in de voetbalwereld. Hun inzet en enthousiasme staan in schril contrast met wat ze meemaken buiten de groene rechthoek. Coach Yves ontfermt zich over zijn jongens en hun problemen. Het gaat over school, familie, criminaliteit en ook gewoon jong kunnen zijn. Hun leven lijkt soms argeloos, maar het is nooit zorgeloos. City Pirates wil hen perspectief geven en hen leren samen te werken en zich in te zetten voor een doel.

FC United City Pirates is een ‘coming of age’ verhaal van een diverse groep tieners die op zaterdag willen winnen en de rest van de week niet proberen te verliezen. Wie wordt er kampioen?

Een productie van Deklat Binnen voor Canvas
Later dit voorjaar

Wereldrecord III
Met Maarten Vangramberen

Ieder wereldrecord is een topprestatie, maar niet iedere topprestatie is een wereldrecord. Daarom kijkt sportjournalist Maarten Vangramberen in deze derde reeks van Wereldrecord voorbij de cijfers en komma’s van de absolute records en breidt hij zijn onderzoeksterrein uit naar andere sporten: voetbal, wielrennen, triatlon, tennis, boksen en tafeltennis. Ook nu weer laat hij zichzelf en de sportwetenschap los op iconische sportprestaties in die disciplines. Samen met topsporters, sportwetenschappers en andere experten onderzoekt hij hoe het komt dat sommige mensen tot prestaties in staat zijn die voor de meesten van ons buitenaards lijken. Daarbij stelt hij ook zijn eigen lijf en leden proefondervindelijk ter beschikking van de (sport)wetenschap.

De focus ligt op sporten waar wij Belgen goed in zijn of waren. Waarom rijdt er niemand beter over de kasseien van Parijs-Roubaix dan Tom Boonen? Hoe komt het dat doelman Thibaut Courtois zelfs geblinddoekt de juiste hoek kiest? En wat is het geheim van de fantastische, eenhandige backhand van Justine Henin? Wereldrecord klaart het uit en plaatst zes Belgische sportprestaties van wereldformaat in het licht van de allernieuwste sportwetenschap.

Een productie van De Mensen voor Canvas.
Later dit voorjaar

Als je eens wist III
Over oudermishandeling

Story image

Na de spraakmakende reeksen over kindermishandeling en partnergeweld focust Hilde Van Mieghem in de derde reeks van Als je eens wist op een vorm van intrafamiliaal geweld waar zo mogelijk een nog groter taboe op rust: gewelddadig gedrag van kinderen tegen hun ouders. De daders kunnen zowel jonge kinderen zijn als (jong)volwassenen en zelfs bejaarden. Er wordt nauwelijks over gepraat en het fenomeen speelt zicht haast volledig onder de radar af. Het ontstaat en wordt in stand gehouden door een tragisch kluwen van liefde en geweld.

Oudermishandeling wordt vaak doorgegeven van generatie op generatie en is meestal het gevolg van een trauma, verwaarlozing of mishandeling als kind. De slachtoffers gaan gebukt onder huizenhoge schaamte en een onverbreekbare loyauteit tegenover hun kind, waardoor ze het geweld mee in stand houden. Daar komt bovenop dat ze met hun verhaal nergens terechtkunnen. Er is geen wetenschappelijk onderzoek naar, het staat politiek gezien niet op de agenda en er is nauwelijks officiële hulpverlening. Daar wil Als eens wist verandering in brengen met getuigenissen van slachtoffers van deze hartverscheurende problematiek.

Een productie van Borgerhoff & Lamberights voor Canvas
Later dit voorjaar

Bariloche
Vlaamse collaborateurs in Argentinië

Story image

Bariloche is een zesdelige documentaire reeks over de vergeten Vlaamse collaborateurs die na de Tweede Wereldoorlog naar Argentinië zijn gevlucht om er een nieuw leven op te bouwen in Bariloche, een stad in de bergen van Patagonië. Bariloche staat al decennialang bekend als schuiloord van oorlogsmisdadigers uit Duitsland, Oostenrijk en Italië, zoals Erich Priebke, Adolf Eichmann en Josef Mengele.

Veel minder bekend is dat ook een grote schare Vlaamse oorlogsmisdadigers haar toevlucht heeft gezocht in Bariloche. De zesdelige reeks Bariloche schetst het portret van Vlaamse collaborateurs in Argentinië en de erfenis die ze er achterlieten. Hoe gaan hun kinderen en kleinkinderen om met die loodzware familiale en vooral ideologische erfenis? Hoe groot blijft het verlangen naar eerherstel, naar een mogelijke terugkeer naar hun vaderland? Sommigen blijven halsstarrig vastklampen aan de ideologie en overtuiging van hun (groot)ouders. Anderen proberen te begrijpen wat hun ouders en grootouders heeft bezield en zoeken naar antwoorden.

Een productie van Het Nieuwshuis voor Canvas.
Later dit voorjaar.

De schandvlek van de eeuw: chemische wapens in Syrië

Story image

In de driedelige documentaire De schandvlek van de eeuw: chemische wapens in Syrië (werktitel) onderzoeken Rudi Vranckx en Inge Vrancken het gebruik van chemische wapens tijdens de burgeroorlog in Syrië: een verbijsterende oorlogsmisdaad die tot op vandaag onbestraft blijft. Ze ontmoeten overlevers en ooggetuigen van chemische aanvallen, wetenschappers en wapenexperts, speurders en magistraten in hun zoektocht naar wat er precies is gebeurd, wie de verantwoordelijken waren en waarom de daders zo moeilijk te vatten zijn. Diverse internationale kroongetuigen vertellen voor het eerst hoe zij te maken kregen met chemische wapens in Syrië.

Eén van hen is Thaer, die in 2013 in Ghouta, nabij Damascus, getuige was van de grootste en dodelijkste chemische aanval tijdens de oorlog in Syrië. Daarbij kwamen minstens 1000 mensen om het leven. Toen al wilde hij bewijsmateriaal verzamelen voor wanneer de daders ooit zouden terechtstaan. Maar de verboden chemische aanvallen, mogelijk 300 in totaal, stopten niet en de daders lopen nog altijd vrij rond. Intussen wachten duizenden slachtoffers en nabestaanden, net als Thaer, op gerechtigheid. Maar komt dat er ooit van en waarom duurt het zo lang?

Een productie van VRT NWS voor Canvas
Later dit voorjaar.

De kinderen van Save
Een driedelige reeks over het lot van Rwandese metissen van België

Story image

De kinderen van Save vertelt het onthutsende verhaal van het zogenaamde ‘Weeshuis van Save’, in het zuiden van Rwanda. Hier werden in de jaren ‘40 en ‘50 naar schatting 400 metissen  samengebracht, kinderen van een witte koloniale vader en een Afrikaanse moeder. Soms werden deze ‘kinderen van de zonde’ letterlijk weggerukt uit de armen van hun moeder om hen een aparte opvoeding te geven, ver weg van de ‘inferieure’ Afrikaanse maatschappij. Net voor de onafhankelijkheid werden ze halsoverkop overgevlogen naar België en ondergebracht in weeshuizen en bij pleeggezinnen, waar het hen dikwijls niet veel beter verging. De meesten kenden een ontwricht bestaan, met veel trauma’s en littekens. Pas in 2015, toen velen de zestig al voorbij waren, kregen ze het recht hun dossier in te kijken.

Deze reeks vertelt het verhaal van drie intussen gepensioneerde ‘kinderen van Save’,  aangevuld met getuigenissen van andere kroongetuigen: van hun prille herinneringen aan het instituut van Save over hun ontheemde leven in België tot hun zoektocht naar hun roots, in het ideale geval bekroond met een ontmoeting met onvermoede familieleden in België of zelfs met hun hoogbejaarde mama in Afrika.

Een productie van De chinezen voor Canvas
Later dit voorjaar.



Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas & VRT NWS

 

 

Over Canvas

Canvas is het tweede televisienet van de VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. Canvas informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Canvas
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos