Skip to Content
Nieuw op Canvas: Durven falen - Elk einde is een nieuw begin

Nieuw op Canvas: Durven falen - Elk einde is een nieuw begin

Een reeks over ondernemers na een faillissement - vanaf woensdag 7 februari

Durven falen is een zesdelige Canvas-reeks over ondernemers die een faillissement hebben meegemaakt, maar de kracht hebben gevonden om opnieuw te beginnen en een andere weg te zoeken.

De reeks wil het taboe van het falen doorbreken en hoopt meteen ook durf in het ondernemen en in het leven te stimuleren.

Twaalf ondernemers uit diverse sectoren getuigen bij Lisbeth Imbo over hun mislukkingen, maar vooral ook over de manier waarop ze de draad weer konden oppikken. Met vallen en opstaan durven ze weer dromen van succes en erkenning.

We maken achtereenvolgens kennis met:

  • Sylvia Feytons (boeken) en Jacques Delfosse (textiel)
  • Marnick Goossens (familiepark) en Carina Verveckken (schoonmaakbedrijf)
  • Dirk Callaerts (3D-technologie) en Rachida Aziz (etnische kledinglijn)
  • Adrien Roose (meeneemmaaltijden met besteldienst) en Jorn Vanysacker (datingapp)
  • Katja van Putten (communicatiebedrijf) en Wouter Van der Vieren (sterrenchef)
  • Wim Wouters (gamestudio) en Gino Vantieghem (brouwerij)

Zes weken lang krijgen we zo een kijk op ondernemend België, waar mensen een tweede kans verdienen.

Durven falen is een programma van Borgerhoff & Lamberigts voor Canvas.

Vanaf woensdag 7 februari om 22.00 u. op Canvas en vrtnu.be.

Voor interviews met Lisbeth Imbo of de geportretteerde ondernemers: mail naar [email protected]

Meer informatie hieronder en in de bijgevoegde persmap.

 

Dream big and dare to fail

Walter Couvreur, aanbodverantwoordelijke bij Canvas: “Anno 2018 is falen nog te veel een taboe, althans in Vlaanderen. Van jongs af aan krijgen we ingelepeld dat we moeten presteren en slagen. Op school, in onze relatie, in de sport, in onze hobby, in onze carrière. ‘The only way is up’. En falen hoort daar niét bij. Zeker niet in het bedrijfsleven. Degradatie of faillissement zijn het finale zwarte gat. Toch kijken andere culturen, niet eens zo verschillend van de onze, daar anders tegenaan. Zo is kopje onder gaan voor vele jonge ondernemers in de VS bij voorbeeld een deel van de groei, een fase in een leerproces. Alleen wie fouten maakt, kan sterk worden, is daar het motto. ‘Dream big and dare to fail’.

Met ‘Durven falen’ wil Canvas deze paradox tonen en duiden. Twaalf ondernemers getuigen over hun faillissement en over de impact ervan op henzelf en op hun directe omgeving. Ze verhelderen hoe zij het zwarte beest bedwongen om uiteindelijk sterker voor de dag te komen en opnieuw te ondernemen. Het zijn innemende ontboezemingen geworden. Ondernemers die de moed opbrachten om zich voor het Canvas-publiek van hun meest kwetsbare kant te tonen en tegelijk te demonstreren hoe sterk de menselijke kracht is om te herbeginnen. Ze leggen de ziel van de échte ondernemer bloot.  

Canvas hoopt met deze reeks het taboe van het falen te helpen doorbreken en hoopt meteen ook durf in het ondernemen en in het leven te stimuleren.”

Falen, opstaan en weer doorgaan

Vorig jaar gingen meer dan 10.000 ondernemingen in ons land failliet. Dat zijn duizenden mensen voor wie een droom aan diggelen is geslagen. Duizenden ondernemers die in hun eigen ogen en vaak in die van de samenleving mislukt zijn. Mislukken is nochtans ‘part of the game’. Je kan niet groot worden zonder tegenslagen. Ze leren je net weerbaarheid en helpen je vooruit.

En toch is falen bij ons vaak taboe in het bedrijfsleven. Mensen die een faillissement hebben meegemaakt, krijgen het stigma van de ‘mislukte’ en ‘wellicht onverantwoorde’ ondernemer die we niet teveel kansen meer moeten geven ‘want stel dat het weer fout afloopt’. Banken, investeerders maar ook de omgeving staan vaak zeer wantrouwig tegenover nieuwe projecten van herstarters.  Durven falen wil dat beeld doorbreken en het stigma wegwissen. Twaalf ondernemers uit diverse sectoren getuigen bij Lisbeth Imbo over hun mislukkingen, maar vooral ook over de manier waarop ze de draad weer konden oppikken. Met vallen en opstaan durven ze weer dromen van succes en erkenning.

Hun relaas wordt aangevuld met archiefbeelden en getuigenissen van zakenpartners en familieleden. Mensen die van nabij hebben meegemaakt hoe ambities en dromen gefnuikt werden door fouten, door toeval of omstandigheden. Maar ze hebben ook oog voor de positieve gevolgen van het falen: het inzicht, de kracht en de herbronning die eruit voortvloeiden.

 

Aflevering 1: Sylvia en Jacques – woensdag 7 februari

Vroeger viel er nog veel geld te verdienen met textiel en boeken. Maar vandaag vergt dat heel wat innovatie en creativiteit.

De man van Sylvia Feytons is een boekenliefhebber en zij een geboren onderneemster. Samen begonnen ze vol overgave aan hun project: Book in a Box. Enkele maanden later stonden ze al te blinken op de boekenbeurs. Maar ze hadden de concurrentie in de sector onderschat en toen een leverancier kopje onder ging, werden ze meegetrokken in de val. Vandaag helpt Sylvia Feytons andere starters met hun ideeën, maar stiekem droomt ze nog altijd van een eigen tweede kans.

Ooit stelde het familiebedrijf Deltex 800 mensen te werk. Maar toen Jacques Delfosse in de textielzaak van zijn vader stapte, was het tij aan het keren: buitenlandse handen bleken veel goedkoper dan eigen werkkrachten en vele merken trokken zelf naar de fabrieken in Bangladesh en Marokko om daar hun eigen deals te onderhandelen. Tot groot verdriet van Jacques kon de familiezaak niet gered worden. Dat was pijnlijk. Deltex werd opgesplitst. Jacques nam de productie en de import over, zijn broer Michel de fabriekswinkels. Die werden populair onder de naam Bel & Bo. En ook Jacques is erin geslaagd een nieuwe plek te veroveren in het stoffenlandschap, een meer bescheiden rol maar wel succesvol. Zo hebben Jacques en zijn broer de eer van de familie kunnen herstellen.

Aflevering 2: Marnick en Carina - woensdag 14 februari

Soms valt de wereld op je kop en ga je ten onder. Je moet je eigen bed terughalen op de openbare veiling, je hebt geen geld meer om de schoolrekeningen te betalen en je moet de spaarrekening van je kinderen plunderen om brood op tafel te krijgen. Deurwaarders komen en gaan, het speelgoed van je kinderen probeer je zo lang mogelijk te vrijwaren. Tegen alle stormen in bleven Marnick en Carina vechten.

Marnick Goossens droomde van kindsbeen af van familiepark Aviflora en toen het te koop stond aarzelde hij geen moment: hij gaf hij zijn job bij de rijkswacht op en verkocht zijn frituur. Vijftien jaar later stond hij met niets op straat, en moesten zijn vrienden hem opvangen. Marnick is nu buschauffeur, maar droomt ervan om nog opnieuw iets te gaan doen in het familieamusement.

Carina Verveckken overtuigde haar man om zijn job bij Opel op te geven en samen met haar het schoonmaakbedrijf Contract Services op te starten. Ze had weinig kennis terzake en geen stevig businessplan: beginnersfouten die ze nooit meer kon rechttrekken. Vandaag bewijzen ze dat mensen een geweldige veerkracht kunnen hebben. Carina adviseert nu ondernemers om niet de fouten te maken die ze zelf heeft gemaakt. Een ondernemer krijg je niet zo maar klein.

Aflevering 3: Dirk en Rachida - woensdag 21 februari

Rachida Aziz werd bejubeld in de media met Azira, haar kledinglijn voor vrouwen met een etnische toets.  Ze was een graag geziene gast op televisie en op het paleis. Dirk Callaerts stond ooit tussen de sterren van Hollywood met de baanbrekende 3D-technologie van zijn bedrijf Eyetronics. Zelfs Angelina Jolie en Brad Pitt waren in de wolken over zijn scanningtechnieken. Twee durvers met de kracht om het te maken. Hun succes leek in de sterren geschreven.

Maar allebei kregen ze te maken met tegenslag en tegenwerking. De jarenlange mentor van Dirk keerde zich tegen hem en de zakenpartner van Rachida rook een kans om meer te verdienen aan hun succesverhaal. Dirk en Rachida bleven achter met veel ontgoocheling en kwaadheid om het onrecht dat hen was aangedaan. Maar dat gaf hen ook de kracht om terug te vechten. Dirk heeft nu een softwarebedrijf (Blooloc) en durft ook wel eens los te gaan als dj. Rachida geeft met cultuurhuis Le Space een nieuwe invulling aan haar engagement.

Aflevering 4: Adrien en Jorn - woensdag 28 februari

Twee twintigers begonnen enkele jaren geleden aan het avontuur van hun leven.

Adrien Roose startte samen met zijn vrienden en zijn zus Take Eat Easy opstartte: meeneemmaaltijden aan huis gebracht met de fiets. Ze begonnen in Brussel, maar al snel volgden Parijs en andere Europese topsteden. Met een miljoen bestellingen leken ze op de goede weg, tot de moordende concurrentie van Deliveroo naar de finale crash leidde.

Jorn Vanysacker liet zijn lief en zijn leven achter en trok naar Londen om er samen met zijn kompaan George een datingapp te ontwikkelen. Met Rendeevoo wilden ze mensen op date sturen in de trendy bars van Londen. Met weinig middelen en veel enthousiasme wisten ze de hippe Londenaars te overtuigen, maar een app kost geld en hun marges waren klein. Hun laatste zoektocht naar extra geld liep slecht af. 

Maar Adrien en Jorn laten zich niet remmen in hun dromen. Ze zijn vast van plan om het als dertigers nu wel te maken. Ze zijn helemaal klaar voor een nieuw verhaal. Adrien werkt aan een project om elektrische fietsen te promoten bij een jonger publiek en Jorn is marketingverantwoordelijke bij Intuo, een startup van vrienden.

Aflevering 5: Katja en Wouter - woensdag 7 maart

Een faillissement laat zijn sporen na, zoveel is zeker. Katja van Putten en Wouter Van der Vieren waren allebei succesvolle ondernemers, zij als gevierde reclamevrouw achter het communicatiebureau Fé en hij als sterrenchef van Clandestino. Maar de druk was groot en de kosten namen hand over hand toe. Beiden hebben ze gevochten tot de laatste snik, maar op een dag was het faillissement onafwendbaar.

Na de afwikkeling daarvan volgde de mentale klap. Nog altijd zijn Katja en Wouter op zoek naar het juiste evenwicht. Beiden zijn ze weer aan de slag in wat ze goed kunnen. Katja adviseert opnieuw mensen uit de politiek en het bedrijfsleven. Daarnaast baat ze ook een tapaszaak uit. Ook Wouter werkt weer in een brasserie. Maar de ratrace naar het grote succes houden ze voor bekeken. De balans vinden en behouden is hun hoogste goed.

Aflevering 6: Wim en Gino - woensdag 14 maart

Bier brouwen was de passie van Gino Vantieghem en games ontwikkelen de ultieme droom van Wim Wouters. Ze kregen de kans van hun leven en grepen die met beide handen. 

Wim Wouters zag op een dag een merkwaardig Roodkapje-personage passeren in een game-ontwerp van een jonge medewerker. Hij besefte meteen dat dit een echt sprookje kon worden voor zijn gamestudio GriN. Zelfs Microsoft was geïnteresseerd, maar Wim besloot koppig met zijn kleine team zijn eigen verhaal te schrijven. The sky leek the limit maar Roodkapje kon de droom niet waarmaken. Wim bracht bijna zijn gezin in gevaar, maar eind goed al goed. Samen met zijn vrouw jaagt hij weer – iets rustiger nu – nieuwe dromen na. 

Gino Vantieghem nam brouwerij Liefmans over en wou dat biericoon uit de schulden halen en weer volop laten bruisen. Maar de investeringspartner wou sneller resultaat en ondanks de groei haalde Gino zijn bedrijf niet op tijd uit de rode cijfers. Net na kerst 2007 moest hij zijn medewerkers, onder wie zijn eigen vrouw en schoonbroer de laan uitsturen. Het werd een koud eindejaar. Maar het gezin sloeg zich door de donkere dagen. Gino ging aan de slag als crisismanager en intussen wordt er ook alweer wat gebrouwen ten huize Vantieghem.

 

Contacteer ons
Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas
Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas
Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT CANVAS
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos