Nieuw op Canvas: Hanne danst - Van nieuwsanker tot prima ballerina

Nieuw op Canvas: Hanne danst - Van nieuwsanker tot prima ballerina

Een zesdelige reeks over de dansdroom van Hanne Decoutere - Vanaf dinsdag 15 januari

Een klein jaar geleden begon VRT-journaalanker Hanne Decoutere aan een groot avontuur. Ze wou haar meisjesdroom waarmaken: als prima ballerina optreden met een gerenommeerd balletensemble.

Als alles goed gaat, wordt die droom werkelijkheid tijdens een dansgala op dinsdag 12 februari in Concertgebouw Brugge. Hanne zal daar samen met haar danspartner Gabor Kapin de balkonscène uit Romeo en Julia dansen in de choreografie van Les Ballets de Monte-Carlo. Daarnaast zijn er die avond ook optredens van Ballet Vlaanderen, Les Ballets de Monte-Carlo. Dansstudio Arabesque en de winnaar van de danswedstrijd Dans met Hanne.

Het dansgala wordt de apotheose van de zesdelige reeks Hanne danst. Daarin volgen we het traject dat Hanne het voorbije jaar heeft afgelegd en gidst zij ons doorheen de wereld van het ballet.

Vanaf dinsdag 15 januari om 21.15 u. op Canvas.

Meer informatie hieronder en in bijgevoegd persdossier.

 

“Kunst en cultuur zijn essentieel voor het aanbod van Canvas. Net als ‘Thomas speelt het hard’ is ‘Hanne danst’ opnieuw een originele, persoonlijke en toegankelijke manier om mensen warm te maken voor cultuur. Het is fantastisch hoe ‘Hanne danst’ je helemaal meesleept en je aan den lijve laat voelen hoe veeleisend, adembenemend en indrukwekkend ballet op topniveau is.  In ‘Hanne danst’ zien we Hanne Decoutere zoals we haar nog nooit zagen. Het is indrukwekkend met welke passie, toewijding en doorzettingsvermogen ze haar dansdroom probeert te realiseren. ‘Hanne danst’ loopt zo over van liefde voor ballet dat je er als kijker niet kan aan weerstaan.
Olivier Goris, netmanager Canvas

 

Meisjesdroom

In Hanne danst keert Hanne Decoutere terug naar haar verleden als danseres. Toen Hanne zes jaar oud was, begon ze in Zonhoven met balletlessen, bij juffrouw Ingrid Ceelen. “Een klein talentje was het”, zegt juffrouw Ceelen meer dan 30 jaar later, wanneer Hanne terugkeert naar het balletschooltje waar het allemaal begon.

Maar talent of niet, Hanne is nooit een professionele danseres geworden en dat is altijd een beetje blijven knagen.  Hoe graag ze haar job op de nieuwsdienst ook doet, dansen is haar passie. Ze zou er alles voor geven om haar meisjesdroom in vervulling te zien gaan en te schitteren op de dansvloer. En dat moet NU gebeuren, want ze is 38, de leeftijd waarop je als danseres bijna op pensioen gaat. Op 12 februari 2019 is het zover. Dan gaat Hanne nog één keer dansen, samen met Ballet Vlaanderen in de grote zaal van Concertgebouw Brugge. Maar dat is allemaal niet vanzelf gegaan natuurlijk.

Het traject

Hanne heeft voor Hanne danst een jaar lang keihard getraind en gerepeteerd om het niveau van een echte ballerina te bereiken. In Hanne danst zien we hoe dat jaar verlopen is. Het is tegelijk ook een kennismaking met de wereld van het ballet. Hanne ontmoet dansers, choreografen en coaches, maar (helaas) ook fysiotherapeuten en kinesisten. Ze laat ons kennismaken met het repertoire en bezoekt bekende theaters in eigen land, in Monaco en Venetië.

Om te beginnen moest Hanne voor haar project op zoek naar een balletensemble, een coach én een stuk om te dansen. En met succes! Want het topensemble Ballet Vlaanderen wou met haar in zee gaan. Voormalig sterdanseres Geneviève Van Quaquebeke was bereid Hanne te begeleiden als danscoach. Zij brengt Hanne eerst terug op een aanvaardbaar fysiek niveau. Daarna gaat Hanne op zoek naar een stuk om te dansen. Ze heeft haar zinnen gezet op de balkonscène uit Romeo en Julia, een balletklassieker op muziek van Sergej Prokofjev, in de beroemde choreografie van Jean-Christophe Maillot van het Ballet van Monte-Carlo. Hanne zag die uitvoering tien jaar geleden en was er erg van onder de indruk. Samen met haar coach Geneviève en haar danspartner Gabor Kapin, van Ballet Vlaanderen, moet ze Jean-Christophe Maillot ervan overtuigen dat ze de rol van Julia mag dansen.

“Eigenlijk is het onmogelijk”

Doorheen de afleveringen begrijpen we steeds beter wat het betekent om mee te draaien in de wereld van het ballet. Hanne moet keihard trainen en repeteren, vaak balancerend op de rand van een blessure. “Dansers zijn zoals topatleten, maar je mag de inspanning niet zien. Het moet altijd makkelijk lijken.” Dat zegt Nadia Deferm van de Koninklijke Balletschool Antwerpen wanneer Hanne haar vertelt dat ze terug ballerina wil worden. “Ik weet niet hoe je dat gaat klaarspelen. Ik ben heel benieuwd, maar eigenlijk is het onmogelijk.”

Vanop de eerste rij ziet Hanne hoe topchoreografen hun balletten creëren en hoe topdansers ze uitvoeren. Ze komt te weten wie er ooit op het sadistische idee is gekomen om vrouwen op de tippen van hun tenen te laten dansen, en waarom. Want het is verschrikkelijk moeilijk en vaak ook zeer pijnlijk. Jammer genoeg voor Hanne wordt de rol van Julia gedanst op… pointes. “Daar zie ik het echt nog op mislukken”, zegt ze wanneer een op het eerste zicht eenvoudige pirouette maar niet wilt lukken. Er is nog werk aan de winkel…

D-Day

Dinsdag 12 februari is het moment van de waarheid. Dan danst Hanne samen met Gabor Kapin en Ballet Vlaanderen de balkonscène uit Romeo en Julia in Concertgebouw Brugge. Maar er zijn die avond ook nog heel wat andere optredens, onder meer van Ballet Vlaanderen zelf, dansstudio Arabesque en Les Ballets de Monte-Carlo. Ook de winnaars van de danswedstrijd Dans met Hanne mogen het podium op.

Dans met Hanne

In april lanceerde Canvas Dans met Hanne, een danswedstrijd voor amateurdansgroepen. Ruim 100 dansgroepen schreven zich in. Na een eerste selectieronde en de halve finale blijven daar nog vijf finalisten van over. Op zondag 16 december maken Hanne Decoutere en Jesse Callaert (danser en online gezicht van Dans met Hanne) bekend wie de winnaar wordt. Die dansgroep mag op 12 februari ook optreden in Concertgebouw Brugge.

 

Hanne danst is een project van Canvas in samenwerking met Ballet Vlaanderen, Concertgebouw Brugge, dansstudio Arabesque en Les Ballets de Monte-Carlo.

 

Aflevering 1: Terug naar de balletschool
Dinsdag 15 januari

In de openingsaflevering van ‘Hanne Danst’ keert Hanne terug naar de plaats waar het allemaal begon: balletschool Chopiniana in Zonhoven. Hier volgde Hanne als zesjarig meisje balletles bij Ingrid Ceelen. Meer dan 30 jaar later geeft Mevrouw Ceelen nog altijd balletles en ziet het schooltje er nog helemaal hetzelfde uit. “Een klein talentje”, zo herinnert Mevrouw Ceelen zich de piepjonge Hanne Decoutere.

Over een jaar wil Hanne dansen met Ballet Vlaanderen, maar ze heeft 15 jaar lang amper getraind, laat staan op een podium gestaan. Daar moet aan gewerkt worden en daarom heeft Hanne een coach gezocht: ex-danseres Geneviève Van Quaquebeke. Zij moet van Hanne weer een danseres maken. Het is al meteen duidelijk dat pointes een grote hindernis zullen worden dit jaar. Dansen op pointes of spitzen is moeilijk, vaak zeer pijnlijk en vraagt heel intensieve training, elke dag.

Hanne loopt een dag mee in het spoor van Wim Vanlessen, sterdanser van Ballet Vlaanderen. Ze volgt hem tijdens de generale repetitie van L’ Après-midi d’un Faune in de Gentse Opera. “Er gaat voor mij geen dag voorbij zonder pijnstillers”, zegt Wim tijdens zijn massage voor het optreden. Het leven van een danser is fysiek vaak echt heel zwaar.

Naast een coach heeft Hanne ook een stuk nodig om te dansen. Samen met Geneviève kiest ze uiteindelijk voor een klassieker: Romeo en Julia. Maar dan wel in de moderne versie die Jean-Christophe Maillot ervan maakte in 1996, voor het wereldberoemde Ballet van Monte-Carlo.

Aflevering 2: Les Ballets de Monte-Carlo - Dinsdag 22 januari

Hanne droomt ervan om de balkonscène uit de balletklassieker Romeo en Julia te dansen, in de beroemde versie van Jean-Christophe Maillot, choreograaf-directeur van Les Ballets de Monte-Carlo. Maar of ze dat stuk ook zal mogen dansen, kan alleen Maillot in eigen persoon beslissen.

Hanne reist naar Monaco om kennis te maken met Maillot en zijn dansgezelschap van wereldniveau, én om hem te vragen of ze zijn ‘Roméo et Juliette’ mag dansen. Het is het meteen duidelijk dat Maillot er alles aan doet om het beste uit zijn dansers te halen. Met ijzeren hand dirigeert en corrigeert hij zijn dansers tijdens de middagrepetitie.

Naast hem zit Bernice Coppieters, een Vlaamse prima ballerina die in de jaren ’90 lid werd van het gezelschap. Ze werd al snel de muze van Maillot en in 1996 creëerde hij zijn versie van Romeo en Julia met Bernice in de hoofdrol. Sinds een paar jaar danst Bernice niet meer, maar is ze de rechterhand van Maillot en waakt ze erover dat de jonge dansers de choreografieën uitvoeren zoals hij ze heeft bedacht.

Aan deze twee dansiconen moet Hanne met een klein hartje gaan vragen of ze hun Romeo en Julia mag dansen…

Aflevering 3: Wie ballet zegt, zegt pointes
Dinsdag 29 januari

Na drie maanden trainen heeft Hanne een eerste test doorstaan: ze heeft – met succes - een solo gedanst op de jaarlijkse dansvoorstelling van de school van haar coach Geneviève Van Quaquebeke.

Maar een paar dagen later volgt een tegenslag: Hanne heeft kniepijn die maar niet weg wil gaan. Dr. Lagae, een kniespecialist die al een paar Rode Duivels heeft behandeld, is formeel: “We moeten je knie snel opereren. Je meniscus is gescheurd en dat geneest niet vanzelf.”

Dat is een serieuze streep door de rekening want de revalidatie zal minstens vier weken duren. Net nu Hanne een beetje onder stoom begon te komen, moet ze stoppen met trainen. Een regelrechte ramp is dat.

Hanne begint aan een intensieve revalidatie bij Lieven Maesschalck, de fysiotherapeut van de Rode Duivels en andere topsporters. Coach Geneviève verzint met moed de wanhoop oefeningen die Hanne kan doen zonder haar gehavende knie te belasten.

Tussen de revalidatie-oefeningen door gaat Hanne in Parijs op zoek naar de geschiedenis van de pointes en in Londen naar de manier waarop ze worden gemaakt.

Aflevering 4: Pas de deux
Dinsdag 5 februari

Na een lange en zware revalidatie van meer dan twee maanden kan Hanne weer dansen. Ze moet naar Monaco om te tonen waar ze staat, samen met haar danspartner Gabor Kapin, een Hongaarse danser van Ballet Vlaanderen die rol van Romeo voor zijn rekening zal nemen.

Dansen op pointes is al een grote hindernis voor Hanne en daar komt nu nog een extra dimensie bij: dansen met een partner. Het stuk dat Hanne en Gabor gaan dansen is de balkonscène uit Romeo en Julia, een ‘pas de deux’. Naast alle balletlessen en fysieke trainingen en lessen op pointes moet Hanne wekelijks verschillende keren samen met Gabor repeteren. Eén ding is duidelijk: het aantal uren dat Hanne per week danst, moet opgedreven worden.

Bovendien wil coach Geneviève Van Quaquebeke Hanne ook al eens voor een publiek zien dansen met Gabor. Maar of het al zal lukken om de choreografie af te werken op pointes, dat blijft tot een paar minuten voor het optreden onzeker…

Aflevering 5: Van Monaco naar Venetië
Dinsdag 12 februari

Om de balkonscène uit Romeo en Julia te mogen dansen in de versie van Les Ballets de Monte-Carlo, moet Hanne een go krijgen van de choreograaf die deze bewerking in 1996 creëerde: Jean-Christophe Maillot.

En dus zakt Hanne met haar danspartner Gabor af naar Monaco. Ze gaan hun passage uit het ballet dansen voor Jean-Christophe Maillot. Hij en niemand anders moet Hanne de toestemming geven om de rol te dansen.

Na negen maanden trainen en repeteren is dit een echt sleutelmoment. Er mag niks mislopen en Hanne en Gabor hebben maar één kans om te tonen wat ze kunnen. Het moet meteen juist zijn.

Om goed voorbereid te zijn, reist Hanne ook naar Venetië voor een opvoering van Romeo en Julia door Les Ballets de Monte Carlo, in het mythische Teatro La Fenice. Over een paar maanden zal ze er zelf een passage uit dansen, of dat is toch de bedoeling.

Aflevering 6: D-Day
Dinsdag 19 februari

Dinsdag 12 februari is D-Day: het dansgala in Concertgebouw Brugge. In de laatste aflevering van Hanne danst zien we hoe Hanne de laatste weken in de aanloop naar de dansvoorstelling beleeft. Daarnaast bevat de aflevering ook een verslag van het slotoptreden zelf.

Mag Hanne uiteindelijk het stuk uit Romeo en Julia dansen op pointes? Houdt haar geteisterde rechterknie het tijdens het alsmaar intensere trainingsritme? Blijft ze de stress de baas?

We zien het op dinsdag 12 februari 2019 tijdens het evenement in Brugge zelf, en ook in deze laatste aflevering van Hanne danst op dinsdag19 februari om 21.15 u., én in het verslag van het dansfeest op zondag 24 februari om 21.00 u. op Canvas.

Hanne danst: Het gala in Brugge

Dinsdag 12 februari wordt de grote dag voor Hanne. Die avond danst ze in Concertgebouw Brugge samen met danspartner Gabor Kapin van Ballet Vlaanderen een scène uit Romeo en Julia, in de versie van het Ballet van Monte-Carlo.

Het dansgala is een samenwerking tussen verschillende nationale en internationale dans-gezelschappen.

Onder meer de winnaars van Dans met Hanne (de danswedstrijd voor amateurdansers), Dansstudio Arabesque, Ballet Vlaanderen en het Ballet van Monte-Carlo treden die avond op.

En als kers op taart dansen Hanne Decoutere en Gabor Kapin de balkonscène uit Romeo en Julia.

Meer info over het gala volgt later.

Een samenvatting van de avond is te zien op Canvas op zondag 24 februari om 21.00 u.

 

Meer informatie in bijgevoegd persdossier.

Contacteer ons
Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas
Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas
Over Canvas

Meer informatie

Voor pers en stakeholders
Anne Stroobants
02 741 51 63
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het persportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Canvas
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos