Skip to Content
Ontdek de volledige gastenlijst van Alleen Elvis blijft bestaan

Ontdek de volledige gastenlijst van Alleen Elvis blijft bestaan

Vijfde seizoen start op zaterdag 2 september

De voorbije weken werden de namen bekendgemaakt van de eerste vier gasten in het vijfde seizoen van Alleen Elvis blijft bestaan.

Deze week begint het nieuwe seizoen én kunnen we de volledige gastenlijst onthullen:

  • zaterdag 2 september: de Vlaams-Amerikaanse muzikante Trixie Whitley
  • zaterdag 9 september: de veelzijdige televisiemaker Bart De Pauw
  • zaterdag 16 september: de Waalse journaliste Béatrice Delvaux
  • zaterdag 23 september: de Nederlandse auteur Ilja Leonard Pfeijffer
  • zaterdag 30 september: de Vlaams-Iraanse fotografe Mashid Mohadjerin
  • zaterdag 7 oktober: psychoanalyticus Paul Verhaeghe
  • zaterdag 14 oktober: de gepassioneerde regisseuse Hilde Van Mieghem
  • zaterdag 21 oktober: ondernemer Thomas Leysen.

Thomas Vanderveken ontvangt hen in dit jubileumjaar van Alleen Elvis in een gloednieuw decor. Het programma kreeg ook een nieuw logo, en gaat er dus helemaal anders uitzien.  Maar verder blijft alles hetzelfde: aan de hand van negen door henzelf gekozen videofragmenten praat Thomas met zijn gasten over leven en werk, over motivatie en inspiratie.

Vanaf zaterdag 2 september om 22.10 u.

 

Trixie Whitley – 2 september

“Wat ik super vind aan Alleen Elvis blijft bestaan, is dat ik tijd krijg om echt over mijn passies te praten."
Trixie Whitley

Beyoncé is fan, rocklegende Patti Smith kwam naar een van haar concerten en Marianne Faithfull vroeg haar voor een duet. Op 2 september is Trixie Whitley de eerste gast van het vijfde seizoen van Alleen Elvis blijft bestaan.

Dat muziek de taal is waarin ze zich het best kan uitdrukken, weet de Gents - New Yorkse songschrijfster Trixie Whitley allang. Het nest waaruit ze komt ademt muziek, zowel bij moeder in Gent als bij vader, singer-songwriter Chris Whitley, in New York.

Als kind woont ze nu eens in New York en dan weer in Gent. Op haar zeventiende geeft Trixie haar trans-Atlantische bestaan op. Ze verlaat Gent en de school, verkoopt hamburgers in New York, leert piano spelen en treedt op met eigen muziek. Superproducer Daniel Lanois raakt onder de indruk van haar stem en promoveert haar tot zangeres van zijn band BlackDub.

Haar eerste soloalbum Fourth Corner haalt in 2013 al na één week goud. Vlaanderen omarmt deze magische stem meteen en de New York Times is lyrisch. Drie platen en een dochter later blijft Trixie zoeken naar de balans in haar leven. Haar grote talent ervaart ze niet als evident. Pas dertig, maar een oude ziel.

Televisie is niet haar favoriete biotoop, maar als ze over haar passies mag praten, is ze niet te stuiten. Dat er muziek in haar fragmenten zit is logisch, maar ook de donkere humor van de jong gestorven stand-upcomedian Bill Hicks kan Trixie bekoren.

 

Bart De Pauw – 9 september

“Ik heb een aantal fragmenten gekozen om uit te leggen hoe makkelijk het eigenlijk is om televisie te maken.”
Bart De Pauw

In de tweede aflevering van het nieuwe seizoen ontvangt Thomas Vanderveken televisiemaker Bart De Pauw. De bedenker van enkele van de meest populaire Vlaamse programma’s in de voorbije 20 jaar, brengt voor één keer zijn eigen favoriete beeldfragmenten mee.

De kleine Bart De Pauw maakt stripboekjes, met zijn zussen als trouw publiek. Zij lezen de boekjes en hij bekijkt hun reacties. Televisie fascineert hem en hij begint te figureren in Meester, hij begint weer!. Al snel schrijft hij mee aan de scenario’s en bedenkt hij nieuwe verhaallijnen.

Met de reeks Buiten de Zone toont hij zijn creatieve genie. Schalkse Ruiters maakt het bekend in heel Vlaanderen. De Mol is legendarisch. Kwaliteit is de rode draad in al die producties en Bart is de strenge bewaker ervan. Als mediageil en aandacht zoekend alter ego in Het Geslacht De Pauw, stuntelend in De Biker Boys: elke rol tilt zijn populariteit verder op. 

Bart De Pauw noemt zichzelf een beetje lui, maar ondertussen bedenkt, schrijft, filmt en monteert hij wel voor eigen rekening in zijn productiehuis Koekentroef. Twee tot de zesde macht gaat zijn vijfde seizoen in. It’s Showtime met Bart De Pauw in de studio van Alleen Elvis.

Bart kiest voor wat hem inspireert bij het maken van televisie. Fawlty Towers staat met stip op één, omdat de reeks zo ingenieus in elkaar zit. Waarom dat zo is, dat legt hij uit bij Thomas.

 

Béatrice Delvaux - 16 september

“Als je iets doet, gebeurt er iets. Zo simpel. Maar als je  als journalist de telefoon pakt, dan vloeit daar vanalles uit voort.”
Beatrice Delvaux

Op zaterdag 16 september steekt Alleen Elvis blijft bestaan de taalgrens over. Of toch niet helemaal. Want Belgischer dan Béatrice Delvaux bestaat niet. Ze is geboren in Wallonië, woont in Vlaanderen en werkt in Brussel. Al meer dan 30 jaar houdt ze met heel haar hart van ‘haar krant’, Le Soir.

Het rebelse van haar krant Le Soir zit ook in Beatrice Delvaux zelf. Economie is haar eerste liefde, journalistiek haar grootste. Haar scherpe pen valt op. Van de economieredactie verhuisde ze naar de stoel van hoofdredacteur. Ze komt op voor haar waarden en voor diepgravende journalistiek. Als  hoofdcommentator van Le Soir houdt ze de vinger aan de pols van de Waalse, de Vlaamse én de Franse berichtgeving.

Theater, dans, literatuur doen haar vaak naar Vlaanderen kijken. Maar het blijft niet bij kijken. Een constante in haar leven is dat ze ook bruggen wil bouwen.

In de keuze van haar negen beeldfragmenten laat Béatrice Delvaux zich leiden door haar buikgevoel. De medaille-uitreiking aan Nafi Thiam tijdens de Olympische Spelen in Rio ontroert haar elke keer weer tot in het diepste van haar ziel. 

 

Ilja Leonard Pfeijffer - 23 september

“Ik wil het graag hebben over de manipulatieve kracht van beeld, dat is vandaag heel erg aan de orde.”
Ilja Leonard Pfeijffer

Alleen Elvis blijft bestaan zet dit najaar ook zijn deuren open voor één van de meest eigenzinnige stemmen in de Nederlandse letteren: dichter, romanschrijver, columnist, opiniemaker en criticus Ilja Leonard Pfeijffer. Een man die de wereld herschept in woorden en de polemiek niet schuwt.

Toen het in Nederland voor hem te druk werd en hij te bekend, ging hij schrijven op de terrassen van Genua. In dat mondiale doolhof vindt hij rust, inspiratie en zijn grote liefde.

Gul deelt hij zijn stad met zijn lezers. Hij schrijft er twee boeken over: La Superba en Brieven uit Genua. Het eerste betekent zijn doorbraak naar het echte grote publiek, het tweede is een ‘snoeieerlijke’ autobiografie. Gedichten schrijft hij graag in Alexandrijnen en altijd over dingen die er toe doen.

Op die manier kiest hij ook zijn fragmenten: nooit gratuit, want zijn omgeving raakt hem. Zijn keuze voor de documentaire Fuocoammare illustreert perfect hoe betrokken hij zich voelt bij de vele vluchtelingen die letterlijk aanspoelen op het Europese continent.

 

Mashid Mohadjerin - 30 september

“Fotografie geeft me een reden om de wereld van dichterbij te bekijken. Ik heb altijd honger naar de werkelijkheid. Ik wil weten hoe de dingen echt zijn.“
Mashid Mohadjerin

Met de Iraans-Belgische fotografe Mashid Mohadjerin ontvangt Thomas Vanderveken iemand die al heel haar volwassen leven intensief met beelden bezig is. In 2009 raakt ze de wereld met een foto van bootvluchtelingen. Ze won er de World Press Photo Award mee.

In haar werk zet ze altijd de mens en zijn identiteit centraal. Ze reist de wereld rond op zoek naar beelden van migratie en ontheemding. En naar de verhalen van de mensen achter die beelden. Ook zij zelf heeft zo’n verhaal.

Mashid Mohadjerin werd in 1976 geboren in Iran. Toen ze acht jaar oud was ontvluchtte haar familie het land. Ze groeide op in België en studeerde fotografie in Antwerpen.

Mashid  publiceert in The New York Times, Newsweek, The Wall Street Journal, Le Monde en andere toonaangevende bladen. Ze woont en werkt in New York, Brussel en Amsterdam en keert terug naar Antwerpen om met haar zoon dicht bij haar familie te zijn.

Mashid  blijft de grenzen tussen artistieke en documentaire fotografie aftasten. Haar focus verlegt zich naar de andere kant van migratie. Ze kijkt naar wie achterblijft. In  haar recente boek Lipsticks and Gas Masks gaat ze praten met  vrouwen die het voortouw namen bij de protesten tijdens de Arabische Lente.

Als Iraanse zijn de beelden van Ayatollah Khomeini op haar netvlies gebrand. Die kunnen dus niet ontbreken in haar keuze voor Alleen Elvis.

 

Paul Verhaeghe - 7 oktober

“Geluk is de nieuwe verplichting en daar word je ongelukkig van.”
Paul Verhaeghe

Op 7 oktober is psychoanalyticus Paul Verhaeghe te gast in Alleen Elvis. Niet op de sofa, maar op de set bij Thomas vertelt hij wat hem raakt.

We hebben het nog nooit zo goed gehad maar waarom voelen we ons dan zo slecht? Dat is een vraag die Paul Verhaeghe fascineert. Als  hoogleraar klinische psychologie en psychoanalyse onderzoekt hij de menselijke geest. Hij stelt vast dat er nooit eerder zo veel psychische stoornissen waren als vandaag. Verhaeghe wil zijn vinger op die wonde leggen en wijst ons neo-liberaal systeem als hoofdschuldige aan.

Dat doet hij door maatschappijkritische boeken te schrijven. Negen tot nu toe, waaronder het in acht talen vertaalde ‘Liefde in tijden van eenzaamheid’.  Zijn boeken  Identiteit en Autoriteit doen stof opwaaien. Het derde deel van de trilogie verschijnt volgend jaar.

In essays en columns kaart Paul Verhaeghe de eenzaamheid van de mens aan.  Woorden als ‘loser’ en ‘defrienden’ doen hem huiveren . Stress beschouwt hij als de stoflong van de 21ste eeuw,  burn-out als een maatschappelijk probleem.

Paul Verhaeghe brengt een experiment met aapjes mee van de Nederlandse primatoloog Frans de Waal, dat aantoont dat ons rechtvaardigheidsgevoel biologisch is.

Voor één keer stelt de psychoanalyticus niet zelf de vragen. Hij beantwoordt ze.

 

Hilde Van Mieghem - 14 oktober

Als acteur speel je één rol, als regisseur speel je alle rollen”.
Hilde Van Mieghem

Op 14 oktober rolt Alleen Elvis blijft bestaan de rode loper uit voor filmmaakster en actrice Hilde Van Mieghem.

Op haar tweeëntwintigste kiest Hugo Claus haar voor een rol in zijn film Vrijdag. Vanaf dan is ze actrice. En wat voor een. Alles wat ze doet, vertrekt vanuit emotie. Als klein meisje al vlucht ze in haar verbeelding. Door haar intensiteit pakt ze zowel op de bühne als op het scherm.

Maar pas rond haar veertigste vindt ze de rol die helemaal bij haar past, die van regisseur. “Als acteur speel je één rol, als regisseur speel je alle rollen”.

De soms flamboyante diva hult zich thuis in stilte en eenzaamheid. Haar kinderen en kleinkind zijn haar grootste liefdes, haar boeken zijn haar minnaars.

De verfilming van Sprakeloos, een boek van Tom Lanoye, ontroert een groot publiek. Zelf sterft ze een beetje bij premières.

Schoonheid en sublimatie zoekt ze niet in het leven maar in de film. Geen wonder dus dat ze kiest voor een  wondermooi fragment uit  La Strada van Fellini.

 

Thomas Leysen - 21 oktober

“De media zijn maatschappelijk ontzettend belangrijk: we moeten blijven vechten voor een gedegen journalistiek en persvrijheid. Dit is nog altijd geen evidentie.”
Thomas Leysen

Het is geen sinecure om Thomas Leysen voor de camera te krijgen. De topondernemer is iemand die liever zijn team centraal stelt dan zichzelf. Voor Alleen Elvis blijft bestaan maakt hij voor één keer de grote uitzondering.

Als kind al keek Thomas Leysen naar culturele reeksen op BBC. Op vakanties met de familie  schuwen ze kerken en musea niet. Bewonderaar van kunst is hij gebleven. Verzamelaar en mecenas is hij geworden.

Kunst zit in zijn hart, maar als telg van de familie Leysen zit ondernemen in zijn bloed. Hij gaat de geschiedenis in als de CEO die het zwaar vervuilende Union Minière omvormt tot een veel duurzamer bedrijf. Van Union Misère tot Union Millionaire of Umicore. Duurzaamheid en ecologie vormen een rode draad door zijn leven.

Nu hij CEO af is, verdeelt hij zijn tijd tussen de raden van bestuur van de KBC, Corelio, de Koning Boudewijnstichting en Umicore. Hij behartigt de familiebelangen en staat mee aan de wieg van belangrijke mediadeals.

Als kunstadept kiest Thomas Leysen een fragment uit een spectaculaire documentaire over de renovatie van het Rijksmuseum in Amsterdam. Stof genoeg voor een boeiende seizoensafsluiter.

Contacteer ons
Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas
Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke Canvas
Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT CANVAS
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos