Poporama over postkoloniale Congotronics, de wasmachinesound en spirituele sludge-metal

Poporama over postkoloniale Congotronics, de wasmachinesound en spirituele sludge-metal

Zondag 4 september op Canvas en canvas.be

Dinsdag 30 augustus 2016 — Poporama zet ook dit najaar zijn zoektocht voort naar de drijfveren van hedendaagse alternatieve muzikanten en bands. Het programma benadert de alternatieve hedendaagse muziek vanuit een originele invalshoek en geeft zo een andere kijk op muzikanten, hun manier van werken en de wisselwerking tussen hun muziek en de maatschappelijke context.

Uit het aanbod van festivals en clubs selecteert het programma telkens drie opvallende bands en muzikanten die recent in ons land te zien waren. In deze aflevering maken we kennis met de Congolese band Konono N°1, de Kortrijkse sludge-metalgroep Amanra en het Amerikaanse experimentele duo Matmos.

Poporama nodigt ook telkens een Belgische band uit om naar de line-up te luisteren in de Poporama-auto en onbevangen hun mening te geven. Deze keer is dat het Oostendse viertal The Van Jets

Daarnaast licht een professional uit de muzieksector de selectie toe. In deze aflevering is dat Alex Stevens, artistiek directeur van het Dourfestival.

Poporama wordt elke eerste zondag van de maand uitgezonden, deze keer op zondag 4 september om 22.30 uur (na Off the record met Daan) op Canvas en canvas.be.

Andere kijk

Poporama is een fris en vernieuwend reportageprogramma dat de alternatieve hedendaagse muziek benadert vanuit een originele invalshoek en zo een andere kijk geeft op muzikanten, hun manier van werken en de wisselwerking tussen hun muziek en de maatschappelijke context. De muziek en de inzichten van de artiesten plaatsen de dingen in een nieuw perspectief.

Aflevering 7 - zondag 4 september

Konono n°1
Het Congolese Konono N°1 brak door in de jaren ’70 ten tijde van het authenticité-beleid van Mobutu. Als reactie op het kolonialisme werden muzikanten toen gestimuleerd om de nadruk te leggen op het eigen culturele erfgoed. De traditionele Afrikaanse muziek werd wel versterkt met de beschikbare moderne middelen: de megafoons die gebruikt werden om het begin van de avondklok om te roepen, deden dienst als luidsprekers, terwijl de likembe of duimpiano met behulp van auto-onderdelen een elektrische klank kreeg. Op die manier ontstond per toeval een overstuurd geluid dat dankzij Belgisch producer en muzikant Vincent Kenis later ook aansloeg in het Westen. Hoewel hun transcendentale muziek in eerste instantie bedoeld is om hun voorouders te behagen, heeft ze ondertussen ook fans als Herbie Hancock en Thom Yorke van Radiohead overtuigd.

Amenra
Het Kortrijkse Amenra behoort al 17 jaar tot de top van de Europese post-of sludgemetal. Een constante in hun werk is de religieuse dimensie en de zoektocht naar spiritualiteit. De band gebruikt zowel symbolen uit de christelijke katholieke religie als uit de vrijmetselarij, maar haalt ze uit de originele context. Zo ontstaat een gemeenschapsgevoel dat verder reikt dan de Church Of Ra, een collectief van gelijkgestemde artiesten die de werkwijze en thematiek van de band delen. Amenra gelooft in de helende kracht van muziek om gevoelens van pijn en verlies met het publiek te delen.  Poporama sprak met antropoloog Rik Pinxten die de zoektocht naar nieuwe zingeving kadert binnen de huidige ontkerkelijking. En met Mike Keirsbilck van label Consouling Sounds die  samen met zanger CHVE een essay schreef over de interpretatie van de Amenra filosofie.

Matmos
Het Amerikaanse duo Matmos verwierf vooral bekendheid door hun samenwerking met Björk op de albums “Vespertine” en “Medúlla ”.  Maar Drew Daniel en Martin Schmidt maken al ruim 20 jaar experimentele electronica en sampelden op hun platenbijvorbeeld al het geluid van chirurgische ingrepen, klapperende tanden of kruipende slakken. Voor hun nieuwste cd “Ultimate Care II” ruilden ze het conceptuele in voor het alledaagse en vertrokken ze van hun eigen wasmachine als inspiratiebron. Onder het motto “in de beperking toont zich de meester” maakten ze enkel gebruik van de geluiden van de Whirlpool die bovendien mee met hen op tour mocht, helemaal tot op het podium van Kunstencentrum Belgie in Hasselt.

De professional: Alex Stevens van het Dourfestival
Een professional uit de muzieksector licht deze selectie toe. De centrale gast van Poporama is deze keer Alex Stevens, artistiek directeur van het Dourfestival. Als student zette hij zijn eerste stappen als webmaster van het festival in 2000. Ondertussen is hij als hoofdprogrammator medeverantwoordelijk voor het feit dat het Waalse dorpje Dour mid juli 5 dagen lang de hoogmis wordt voor 45.000 Europese liefhebbers van alternatieve en eclectische muziek.

De luistersessie: The Van Jets
The Van Jets is ditmaal de muzikale gast van dienst die vanuit de Poporama wagen haar licht mag laten schijnen op de getoonde reportages. Het Oostendse viertal won in 2004 Humo’s Rock Rally en evolueerde geleidelijk van glamrock naar synthpop. Hun laatste album ‘Welcome To Paradise’ en de bijhorende singles ‘’Shit To Gold’ en ‘Two Tides Of Ice’ leverde de band afgelopen zomer een spot op het hoofdpodium van Rock Werchter op.

 

Poporama wordt elke eerste zondag van de maand uitgezonden op Canvas en Canvas.be.

Het programma wordt voor Canvas gemaakt door het productiehuis Het Chemisch Circus .

 

Konono nr. 1 - (c) Het chemisch circus
Amenra - (c) Het chemisch circus
Matmos - (c) Het chemisch circus
Alex Stevens - (c) Het chemisch circus
The Van Jets - (c) Het chemisch circus
De Poporama-auto - (c) Het Chemisch Circus
Poporama - (c) Het chemisch circus

Contacteer ons