Skip to Content
Update Elisabeth Live: de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd op Canvas+ en Canvas

Update Elisabeth Live: de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd op Canvas+ en Canvas

De finalesessies van de Koningin Elisabethwedstrijd zijn integraal en rechtstreeks te bekijken op Canvas+ (via het kanaal van Ketnet ). Ze worden omkaderd door de talkshow Elisabeth Live, een fris, eigentijds en toegankelijk programma over en rond de wedstrijd, de finalisten en hun prestaties. Met een link naar andere muzikale genres, een scheutje human interest, een verrassende tv-panel van telkens drie gasten, het  jongerenpanel deZES|lesSIX en alles wat je maar zou willen weten over violen en violisten.

Elisabeth Live wordt dit jaar gepresenteerd door Katelijne Boon en Vincent Verelst. Van maandag 25 tot en met zaterdag 30 mei om 20.00 u. op Canvas+. (hh ’s anderendaags om 10.20 u. op Canvas).  

Via de knop hieronder vindt u meer informatie over de dagelijkse gasten en de inhoud van Elisabeth Live.

 

De finaleconcerten

Elke avond komen twee finalisten aan de beurt. Ze treden op met het Nationaal Orkest van België, onder leiding van Marin Alsop. Zij spelen elk een concerto naar keuze en het werk dat speciaal voor deze wedstrijd is geschreven. Dit verplichte werk wordt niet meer gekozen via een compositiewedstrijd maar is van de hand van een hedendaagse componist aan wie het uitvoerend comité van de Koningin Elisabethwedstrijd een compositie voor viool en orkest heeft gevraagd. Wie de 12 finalisten zijn en in welke volgorde ze aantreden, weten we op zaterdag 16 mei, na afloop van de halve finale.

 

De talkshow

Twaalf jonge topviolisten geven gedurende één week het beste van zichzelf. Bloed, zweet en tranen. Vallen en opstaan. De perfectie proberen te benaderen. Voor een bijzonder kritisch publiek. Maar met grandeur en passie op alle vlakken. En dat is waar Elisabeth Live het over wil hebben: wat maakt de Koningin Elisabethwedstrijd zo straf?

We komen het te weten van de finalisten zelf, die onmiddellijk na hun optreden geïnterviewd worden door Katelijne Boon en Vincent Verelst. Tussendoor praten de presentatoren met een wisselend tv-panel van drie muziekkenners: een klassieke topviolist, een specialist uit de klassieke muziekwereld, en iemand uit een heel ander muziekgenre. Zij wikken en wegen de prestaties van de violisten, maar vertellen de kijker ook waarom ze geraakt werden door bepaalde passages in de concerten. En ze praten over allerlei interessante onderwerpen die gelinkt zijn aan de Koningin Elisabethwedstrijd. Daarnaast is er elke dag een reportage over een thema dat verband houdt met de wedstrijd.

De Zes/Les Six is een jongerenpanel van violisten dat door Cobra.be en RTBF werd samengesteld: drie jongeren uit het noorden en drie jongeren uit het zuiden van het land. Ze volgen alle avonden van de finaleweek. Aan het einde van elke aflevering van Elisabeth Live geeft telkens één van hen zijn pronostiek. Tijdens de finaleavond tonen zij ons hun definitieve ranking.

Het vrouwelijke strijkkwartet Akhtamar sluit elke avond Elisabeth Live af. Zij brengen vioolmuziek op plekken waar je het niet direct verwacht.

 

Elisabeth Live op maandag 25 mei

Finalisten:

  • William Ching - Yi Wei uit Taipei in Taiwan
  • Tobias Feldmann uit Fulda in Duitsland

Op de eerste finaleavond zijn de gasten Jolente De Maeyer, Anneleen Lenaerts en Patricia Vanneste.

Jolente De Maeyer studeerde viool aan de befaamde Yehudi Menuhin school en in de Muziekkapel Koningin Elisabeth. In 2009 bereikte ze de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. Jolente is freelance concertmeester en is lid van het Rubens Ensemble, een kamermuziekgroep met gevarieerde bezetting. Ze treedt nu vooral op met haar man, de pianist Nicolaas Kende. Hun theaterstuk ‘Kreutzersonate’ (samen met acteurs Tom Van Landuyt en Angela Schijf) oogst momenteel veel bijval. Jolente is dus bijzonder goed geplaatst om haar mening te geven over deze editie.

De tweede gast is Anneleen Lenaerts: deze Limburgse werd na een hele zware selectie benoemd tot solo harpiste van de Wiener Philharmoniker. Daar speelt ze zowel voor de opera (Wiener Staatoper) als voor concerten (onder meer het jaarlijkse Nieuwsjaarconcert). Daarnaast treedt ze overal ter wereld op in prestigieuze concertzalen, met de grootste dirigenten. Maar deze duizendpoot neemt ook regelmatig CD’s op, speelt kamermuziek in diverse formaties en geeft masterclasses in de zomer.

En het wordt een vrouwelijk onderonsje die eerste avond: de derde gast is Patricia Vanneste, violiste en backingvocaliste bij de populaire groep Balthazar. Maar zij is ook de oprichtster van het klassieke strijkerskwartet Cordette. Vanneste heeft haar hart verloren aan de twee muziekwerelden. Ze kan en wil ook niet kiezen: “Er wordt in beide werelden keihard gewerkt, alleen op een andere manier.”

De reportage: heel uniek voor de Koningin Elisabethwedstrijd is de muziekkapel van Waterloo, waar de twaalf finalisten een hele week in isolement doorbrengen. Dat bestaat nergens anders ter wereld. Elisabeth Live trok er voor een reportage naartoe met Yossif Ivanov, die er in 2005 verbleef. Net voor hij tweede werd in de viooleditie dat jaar. Hoe kijkt hij terug op die slopende week? En is de renovatie van de kapel een verbetering voor de finalisten?

 

Elisabeth Live op dinsdag 26 mei

Finalisten:

  • Thomas Reif uit Rosenheim in Duitsland
  • Mohri Fumika uit Shiga in Japan

Jolente De Maeyer is ook deze keer weer te gast bij Katelijne Boon en Vincent Verelst. Zij wordt geflankeerd door twee heren van stand: componist/dirigent Dirk Brossé en cabaretier Herman Van Veen.

Dirk Brossé wil mensen ontroeren met zijn muziek. Hij is bezig met meer dan 50 projecten! Als componist in verschillende genres: van klassieke concerto’s over filmmuziek en musicals tot wereldmuziek. Als dirigent: chef-dirigent van het Philadelphia Chamber Orchestra en een steeds intensere samenwerking met het NOB, het Nationaal Orkest van België. Maar hij dirigeerde ook de meest befaamde binnen- en buitenlandse orkesten.

Moet Herman Van Veen nog voorgesteld worden? Deze cabaretier, violist, acteur, schrijver en musicus heeft net zijn 70ste verjaardag gevierd, maar is nog lang niet van plan om met pensioen te gaan. Hij studeerde viool, zang en muziekpedagogie aan het Utrechts Conservatorium om dan te beslissen dat hij beroepsmatig zéker niet in de klassieke muziekwereld wou gaan. Maar klassieke muziek blijft zijn eerste liefde: “een deel van mijn leven”. En zijn viool is voor hem van onschatbare waarde.

Voor de reportage trok Elisabeth Live naar Nederland. Violiste en psychiater Esther van Fenema heeft een polikliniek in het Leids Universitair Medisch Centrum. Daar behandelt ze topmuzikanten die lijden aan podiumvrees en faalangst. Een perfecte link met de Koningin Elisabethwedstrijd, want de mentale druk op de twaalf finalisten is enorm.

 

Elisabeth Live op woensdag 27 mei

Finalisten:

  • Kenneth Renshaw uit San Francisco in de Verenigde Staten
  • Kim Bomsori uit Daegu in Zuid-Korea

Op de derde finaleavond praten Katelijne en Vincent praten met drie nieuwe gasten: Yossif Ivanov, Jan Raes en Ivan Smeulders.

Yossif Ivanov werd in 2005 – hij was toen amper 18 jaar oud - tweede laureaat én kreeg meteen ook de Publieksprijs. Nu doceert Yossif viool aan het conservatorium in Brussel en speelt hij in de groep Violin Trilogy. Samen met Lorenzo Gatto (ook tweede laureaat, in 2009) en Hrachya Avanesyan (dit jaar gestrand in de Eerste Ronde). Ivanov speelt op een Stradivarius uit 1699.

De tweede praatgast is Jan Raes. Sinds 2008 is hij algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. Dat is een van de meest gerenommeerde orkesten ter wereld, naast de Berliner en Wiener Philharmoniker. Deze Belg coördineert er de promotie, de marketing, de zakelijke leiding, de sponsorwerving en de tournees. Zijn stokpaardje? Kinderen in contact brengen met muziek, van in de lagere school al. Want “als je Mozart niet kent, ga je er later ook geen ticket voor kopen.”

En laat dit nu net ook de dada zijn van de derde gast: Ivan Smeulders. Hij is accordeonist –arrangeur - musical director bij onder meer Bart Peeters en Kapitein Winokio. Hij componeert daarnaast ook zelf: theatermuziek en klassieke muziek, maar ook filmmuziek, bijvoorbeeld voor Tierra Roja. Deze film met acteur Geert Van Rampelberg is net uitgebracht in de Belgische bioscopen.

Ook de reportage gaat over jongeren en klassieke muziek. Violet is een strijkersensemble voor muzikanten vanaf zes jaar dat 120 enthousiaste musici telt. Naast het plezier om samen muziek te maken, zet Violet zich ook in voor binnen- en buitenlandse projecten die één doel hebben: een rechtvaardiger bestaan voor iedereen door het bespelen van instrumenten.

 

Elisabeth Live op donderdag 28 mei

Finalisten:

  • Wang Xiao uit Wulumuqi in China
  • William Hagen uit Salt Lake City in de Verenigde Staten

Yossif Ivanov is er opnieuw bij als expert en hij krijgt het gezelschap van Annemarie Peeters. Zij is muziekrecensente en studeerde blokfluit aan het koninklijk Conservatorium van Brussel. Maar behaalde ook haar diploma in de etnomusicologie. Ze treedt regelmatig op met Parazar en Chiome d’ Oro.

Tcha Limberger heeft zigeunerbloed door zijn aders stromen. Als kleinzoon van de legendarische orkestleider Piotto Limberger, speelt hij alle genres: flamenco, jazz manouche-stijl, Hongaarse volksmuziek, hedendaags klassiek, sefardische muziek. Tcha is een multi-instrumentalist: viool, gitaar, klarinet, contrabas. Hij draait er zijn hand niet voor om. Hij hecht veel belang aan zijn twee strijkstokken en dat leidt ons naadloos naar de reportage van die avond.

In die reportage bezoeken we het atelier van Pierre Guillaume, één van de meest vooraanstaande Belgische strijkstokkenbouwers. Want de boog van de viool bepaalt voor de helft hoe de muzikant speelt! De kandidaten van de Koningin Elisabethwedstrijd krijgen in het begin van de finaleweek drie telefoonnummers: dat van een dokter, een tandarts én van Pierre Guillaume.

 

Elisabeth Live op vrijdag 29 mei

Finalisten:

  • Lee Ji Young uit Seoul in Zuid-Korea
  • Oleksii Semenenko uit Odessa in Oekraïene

Katelijne en Vincent ontvangen opnieuw drie boeiende gasten: Wouter Vossen, Wim Henderickx en Justine Bourgeus.

Wouter Vossen ademt viool: als eerste concertmeester van deFilharmonie, als violist in zijn Storioni Trio, als hoofdvakdocent viool aan de Fontys Hogeschool voor Muziek (Nederland). Daarnaast organiseert hij jaarlijks een tiendaags klassiek muziekfestival.

Naast hem zit componist Wim Henderickx. Hij componeerde het verplichte werk voor de halve finale zang in 2008. Henderickx is huiscomponist van Muziektheater Transparant, doceert aan de conservatoria van Antwerpen en Amsterdam en geeft jaarlijks zomerstages compositie aan jongeren. “Componeren is een roeping, het slorpt elk vrij moment op.”

Tenslotte Justine Bourgeus: de violiste van de popgroep School is Cool zat als kind met open mond te kijken naar de finalisten van de Koningin Elisabethwedstrijd. Ze volgde meer dan tien jaar muziekschool en kreeg privélessen viool. Justine is gek op barokmuziek. Zij staat dus in de twee muziekwerelden en kan van allebei genieten. Sinds een jaar maakt ze ook haar eigen muziek: “Donkere elektronische muziek met Arabische en barok-invloeden, zo zou je het kunnen omschrijven.”

Het leven van een musicus op hoog niveau is zwaar. Je kan dus maar beter fysiek in topvorm zijn als topmuzikant. In de reportage zien we Lode Verreyen, kinesist van deFilharmonie. Hij legt uit hoe Wouter Vossen zijn lichaam het best kan verzorgen om zo lang mogelijk mee te draaien in deze keiharde wereld.

 

Elisabeth Live op zaterdag 30 mei

Finalisten:

  • Lim Yi Young uit Seoul in Zuid-Korea
  • Stephen Waarts uit Fremont in Californië - Verenigde Staten

Op de laatste finaleavond ontvangen Katelijne en Vincent opnieuw Wouter Vossen. Hij krijgt Veerle Simoens aan zijn zijde. Deze celliste is artistiek programmator van het Festival van Vlaanderen en speelt met haar zussen Ann en Katrijn in het Simoenstrio. Ze breekt een lans voor muziekeducatie, zoals in Duitsland: “Daar is het normaal dat de carrossier ook een abonnement heeft voor het symfonisch orkest van zijn stad.”

And last but not least: Piet Goddaer van Ozark Henry. De zanger komt uit een klassiek nest en maakt momenteel furore met Paramount, een samenwerking met het Nationaal Orkest van België. Naast zijn groep Ozark Henry maakt hij ook tijd om muziek te schrijven voor theater, film, tv-reeksen, zelfs voor de modeshow van Dries Van Noten in 2005. Als componist en arrangeur is Piet Goddaer bijzonder geïnteresseerd in het onuitgegeven verplichte werk van de Koningin Elisabethwedstrijd.

De reportage van deze laatste finaleavond gaat trouwens over het NOB, het Nationaal Orkest van België. We kijken door de ogen van de orkestleden hoe zij de Koningin Elisabethwedstrijd ervaren. Want het is ongelooflijk straf hoe dit orkest de jonge vaak onervaren finalisten leidt én begeleidt. Maar ze hebben er ook zelf veel plezier in. “De koningin Elisabethwedstrijd is gewoon een verslaving.”, aldus een van de fagottisten.

Wouter Vossen, Veerle Simoens en Piet Goddaeri blijven tot na de proclamatie bij Elisabeth Live. Maar Katelijne en Vincent nodigen tussendoor nog andere gasten uit. Er worden ook nog reportages getoond, de winnaar van de VRT Publieksprijs wordt bekend gemaakt en DeZes/LesSix geven hun definitieve pronostiek. Tot de zes laureaten worden bekend gemaakt rond middernacht, zal de kijker zich niet vervelen.

 

De presentatoren

Klara-presentatrice Katelijne Boon was ook de vorige jaren al de gastvrouw van Elisabeth Live. Ze voelt ze zich dan ook als een vis in het water tussen al deze musici. Deze keer staat Vincent Verelst aan haar zijde als gastheer. Hij vervangt dit jaar Thomas Vanderveken. Die heeft namelijk zijn handen vol met zijn Canvas-programma Alleen Elvis blijft bestaan. Vincent is al jaar en dag één van de vaste gezichten van Vlaanderen Vakantieland op Eén. Maar hij is ook regelmatig te horen op Klara als cultuurreporter. Vincent studeerde - net als Thomas Vanderveken - piano aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Samen presen-teerden ze jarenlang de Top 75 op Klara.

 

#kew2015

 

Bekijk het volledige persdossier via de link onderaan.

Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT CANVAS
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos