De tegencultuur van Cocaine Piss en het oordeel van Dez Mona

De tegencultuur van Cocaine Piss en het oordeel van Dez Mona

Poporama: een alternatieve kijk op de concertagenda – zondag 9 oktober op Canvas en canvas.be

Donderdag 6 oktober 2016 — Poporama zet zijn zoektocht voort naar de drijfveren van hedendaagse alternatieve muzikanten en bands. Het programma benadert de alternatieve hedendaagse muziek vanuit een originele invalshoek en geeft zo een andere kijk op muzikanten, hun manier van werken en de wisselwerking tussen hun muziek en de maatschappelijke context.

Uit het aanbod van festivals en clubs selecteert het programma telkens drie opvallende bands en muzikanten die recent in ons land te zien waren. In deze aflevering maken we kennis met de de Luikse undergroundband Cocaine Piss, de Amerikaanse elektronica-artiest Dan Deacon en de melancholische minimale pianomuziek van de Limburger Jan Swerts.

Poporama nodigt ook telkens een Belgische band uit om naar de line-up te luisteren in de Poporama-auto en onbevangen hun mening te geven. Deze keer is dat Dez Mona.

Daarnaast licht een professional uit de muzieksector de selectie toe. In deze aflevering is dat muzikant, scenarist en regisseur Wim Reygaert.

Poporama wordt één keer per maand uitgezonden, deze keer op zondag 9 oktober om 22.15 uur op Canvas en canvas.be.

Andere kijk

Poporama is een fris en vernieuwend reportageprogramma dat de alternatieve hedendaagse muziek benadert vanuit een originele invalshoek en zo een andere kijk geeft op muzikanten, hun manier van werken en de wisselwerking tussen hun muziek en de maatschappelijke context. De muziek en de inzichten van de artiesten plaatsen de dingen in een nieuw perspectief.

Aflevering 8 - zondag 9 oktober

Cocaine Piss
De trofee van vreemdste bandnaam hadden ze al op zak, maar het Luikse Cocaine Piss lijkt nu ook klaar te zijn voor de grotere podia. Brulboei Aurélie Poppins en haar kompanen trokken het afgelopen jaar naar Chicago om met de legendarische producer Steve Albini (bekend van o.a. Nirvana, PJ Harvey en Pixies) te werken aan de opnames van hun album The Dancer dat op 30 september uitkomt. De band ontstond deels uit het Jungle collectief dat in de Luikse club La Zone underground concerten organiseert en zette ook zijn eigen eerste shows zelf op poten. In de geest van de DIY filosofie die eind jaren ’70 hoogtij vierde in de punk, werken de verschillende bandleden nog steeds als vrijwilliger in het collectief.
Poporama volgde de band tijdens de voorbereidingen van een zelf georganiseerde concertavond, en sprak met hen over hun motivatie: een geloof in het collectivisme en in het belang van de tegencultuur als voedingsbodem voor de stad. Een alternatieve scene brengt volgens Cocaïne Piss mensen samen die iets creëren dat het individuele overstijgt en dat later vaak de mainstream beïnvloedt.

Dan Deacon
Dan Deacon is een charismatische Amerikaanse elektronica-artiest en componist uit Baltimore. Hij is vooral bekend voor zijn liveshows waar massale publieksparticipatie en interactie centraal staan. Geïnspireerd door John Cage, begon hij na te denken over manieren om de zaal en het publiek deel te laten uitmaken van zijn optredens. Door middel van o.a. danswedstrijden en het gebruik van een interactieve smartphone app deconstrueert hij het klassieke format van een rockconcert. De individuele concertbeleving wordt een collectief gebeuren en uiteindelijk wordt het publiek zelf de show.

Jan Swerts
De melancholische minimale pianomuziek van de Limburger Jan Swerts is beïnvloed door mensen als Keith Jarrett, Philip Glass, Max Richter en Jóhann Jóhannsson. Op 23 september verschijnt zijn derde album Schaduwland, naar eigen zeggen de postapocalyptische soundtrack van zijn annus horribilis. Swerts was altijd al gefascineerd door het leven na de ramp in horrorfilms, boeken en games. Maar door een samenloop van omstandigheden kreeg dit thema een heel persoonlijke dimensie. De titel van het album en het bijhorende artwork van Stijn Felix verwijzen dan ook naar de donkere geestelijke ruimte waarin de muzikant na de tragedie als een soort zombie ronddwaalde. Poporama sprak met Jan Swerts in Les Dolimarts, een desolaat vakantiecentrum in Bohan, dat accentueert dat 'alleen zijn' voor hem een comfort zone is.

De professional
Een professional uit de muzieksector licht deze selectie toe. De centrale gast van Poporama is deze keer Wim Reygaert, die zijn tijd verdeelt tussen film en muziek. Als muzikant is hij de frontman van het Gentse noiserock combo Drums Are For Parades. Als regisseur en scenarist maakte hij o.a. reclamefilms voor Volkswagen en Playstation, muziekvideo’s voor U2 en Green Velvet en de Radio Soulwax episode D ave, het eerbetoon van de Dewaeles aan Bowie. Wim werkt momenteel aan zijn nieuwste kortfilm over een Michael Jackson imitator, Neverlanding – A Bad Thriller; voorganger Mompelaar won verschillende prijzen waaronder de Prix Spécial du Jury op het filmfestival van Clermont Ferrand.

De luistersessie
Dez Mona is ditmaal de muzikale gast van dienst die vanuit de Poporama wagen haar licht mag laten schijnen op de getoonde reportages. Deze Belgische band speelde aanvankelijk een avantgardistische mix van jazz, gospel, spirituals en chanson in het vaarwater van Nina Simone en Antony & The Johnsons. Geleidelijk aan evolueerde het groepsgeluid richting alternatieve pop en rock. Op het vorig jaar verschenen Origin keerden ze terug naar de kern van hun muzikale bestaan.

 

Poporama wordt een keer per maand uitgezonden op Canvas en Canvas.be, deze keer op zondag 9 oktober.

Het programma wordt voor Canvas gemaakt door het productiehuis Het Chemisch Circus .

 

Zangeres Aurélie Poppins en bassist Yannick Tönnes van Cocaine Piss - (c) Het chemisch circus
Poporama - Dan Deacon - (c) Het chemisch circus
Poporama - Jan Swerts - (c) Het chemisch circus
Poporama - Wim Reygaert - (c) Het chemisch circus
Poporama - Dez Mona - (c) Het chemisch circus
De Poporama-auto - (c) Het Chemisch Circus
Poporama - (c) Het chemisch circus

Contacteer ons

Published with Prezly